Search
× Search
Πέμπτη, 29 Οκτωβρίου 2020

Ομιλίες

Ομιλίες

/ Κατηγορίες: Ομιλίες

Ομιλία στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής - Γ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής):Να ξεκινήσουμε τις τοποθετήσεις των συναδέλφων. Από τη Νέα Δημοκρατία να δώσω το λόγο στον κ . Τραγάκη.

 

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ: Αφού σας καλημερίσω, κυρία Πρόεδρε κι εσάς και την κυρία Αντιπρόεδρο και τον κύριο Αντιπρόεδρο, θα ξεκινήσω με μια αναδρομή στο 2014. Το 2014 όταν η χώρα μας είχε την Προεδρία στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πέρασε το νόμο 4518, ο οποίος είναι ο βασικός νόμος για την αγορά χρηματοπιστωτικών μέσων κι άλλες διατάξεις και σε αυτό το σημαντικό νόμο πέρασε η μεγάλη υπόθεσης της σημαντικής νομοθεσίας της κεφαλαιαγοράς, που ισχύει για όλες τις χώρες.

Θα ερωτώ και θα τοποθετηθούμε. Το ερώτημά μου το πρώτο θέμα είναι το εξής. Ο πρώτος στόχος, τον οποίο θέσατε στην εγχώρια «πώς θα συμπεριφερθεί η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς», είναι, πρώτον, η αξιολόγηση και η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών. Δηλαδή, την αξιοποίηση της τεχνολογίας της πληροφορικής, κυρίως. Είναι η ενίσχυση της προληπτικής εποπτείας,που είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα. Εγώ, όμως, θα δώσω μεγαλύτερη έμφαση στο τρίτο θέμα. Είναι το θέμα της δημιουργίας των κατάλληλων προϋποθέσεων, ώστε να ξαναλειτουργήσει η κεφαλαιαγορά ως πηγή χρηματοδότησης των εταιρειών και μοχλός ανάπτυξης, που θα ενθαρρύνει μεταξύ των άλλων την καινοτομία μέσα από μια σειρά δράσεων συμπεριλαμβανομένης και της υποστήριξης.

Γιατί επιμένω σε αυτό; Διότι, όπως γνωρίζετε κι εσείς και το περιγράφετε στην έκθεσή σας, ο covid έφερε μια αναστολή του θετικού κλίματος, που υπήρχε συνεχώς. Δηλαδή, με λίγα λόγια σχεδόν από τα μέσα του προηγούμενου εξαμήνου του 2019, δηλαδή, και λίγο πριν, όταν φαινόταν ότι θα υπάρξει μια πολιτική αλλαγή, υπήρξε μια κοσμογονία σε ό,τι αφορά, πρώτον, τη δευτερογενή αγορά. Αποτέλεσμα ήταν ότι, ενώ π.χ. στο τέλος του 2018 ο δανεισμός της χώρας ήταν σε ένα επιτόκιο, το οποίο περνούσε μάλλον το 4%, αν δεν απατώμαι – 4,38% ήταν νομίζω - και στο τέλος του 2019 είχε φτάσει το 1,48% ήταν το χαμηλότερο.  Είχαμε φτάσει και στο 1,35 και μετά είναι το 1,48 που έκλεισε το 2019, που ήταν ένα επιτόκιο το οποίο ήτανε πολύ πετυχημένο και ήταν αποτέλεσμα των κυβερνητικών χειρισμών.

 

Επανέρχομαι στο μοχλό ανάπτυξης και θέλω να μου πείτε, τα μέσα τα οποία χρησιμοποιεί η Κυβέρνηση τώρα- διότι έχετε κάνει και προτάσεις νομοθετικές. Η Κυβέρνηση πήρε ορισμένα νομοθετικά μέσα και περάσαμε περίπου, αν δεν απατώμαι, 7 νόμους οι οποίοι αναφέρονται στη μετα-covid εποχή. Καταλαβαίνετε λοιπόν, ότι εμείς αντιμετωπίσαμε βέβαια την πανδημία επιτυχώς, σε ότι αφορά το νοσηλευτικό τμήμα και σε ότι αφορά το υγειονομικό, αλλά το αντιμετωπίζουμε- και απ’ ότι φαίνεται και επιτυχώς- σε ότι αφορά την οικονομία. Όταν είχαμε ακροαστεί τον κ. Γκότση, τον προηγούμενο πρόεδρο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, του είχα θέσει μερικά ερωτήματα και μου είχε κάνει εντύπωση ότι στο ερώτημά μου, αν η επιτροπή είναι ανεξάρτητη- ήταν 3 τα ερωτήματα, εκείνο στο οποίο έδωσε μεγάλη έμφαση και έδωσε μια μακροσκελέστατη απάντηση, ήταν στην ακρόαση 17/05/2018- είχε δώσει μεγάλη σημασία σε ότι αφορά την ανεξαρτησία. Και εμάς μας έπεισε, ότι πράγματι η επιτροπή είναι ανεξάρτητη Αρχή και δρα ανεξαρτήτως.

Αλλά το ερώτημά μου ήταν- επειδή αναφερθήκατε πάρα πολύ και εσείς στην ESMA-από την ESMA  έχουν βγει δεκάδες χιλιάδες αποφάσεις και βγαίνουν συνεχώς- θα ήθελα να σας παρακαλέσω, εάν έχετε κωδικοποιήσει όλες αυτές τις αποφάσεις της ESMA, διότι παραδείγματος χάρη είχα ρωτήσει τότε ήταν πολύ σημαντικό- και αφορά εσάς κύριε πρόεδρε- για τη διόγκωση της αγοράς παραγώγων που είναι δυσθεώρητη, γιατί η αγορά παραγώγων είναι δυσθεώρητη. Τότε, αν δεν απατώμαι, το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν ήταν περίπου 770 τρις., για όλες τις χώρες βέβαια, ήταν περίπου 11 φορές παραπάνω.

Αντιλαμβάνεστε λοιπόν το μέγεθος  και θέλω την άποψή σας, σε ότι αφορά το θέμα των παραγώγων.

Θα ήθελα επίσης να αναφερθώ και σε κάτι άλλο, το οποίο θεωρώ πολύ σημαντικό. Εάν η έξοδος της Μεγάλης Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση δημιουργεί προβλήματα σε ότι αφορά τις σχέσεις μας- όλων των χωρών δηλαδή -διότι αρχίζει και συζητείται το θέμα, ότι θα υπάρξει μία ανάσχεση σε ότι αφορά την πρόοδο και την ανάπτυξη, η οποία βέβαια, δεν θα είναι μόνο λόγω του Brexit, αλλά θα έχει σχέση και με τα αποτελέσματα από τον covid.

Αντιλαμβάνεστε λοιπόν, ότι εδώ θα πρέπει να είμαστε καλά θωρακισμένοι, σε ότι αφορά την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και θα θέσω το παράδειγμα- ήταν ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του 2018 με μια συγκεκριμένη εταιρεία την οποία εσείς γνωρίζετε- η οποία δεν ζήτησε μόνη της να βγει από το ταμπλό του Χρηματιστηρίου και καταλαβαίνετε για ποια εταιρεία λέω και καταλαβαίνετε και ξέρετε και τα αποτελέσματα- και τότε είχε κατηγορηθεί η δική σας επιτροπή, ότι δεν είχε δράσει έγκαιρα ώστε να προλάβει αυτό το φαινόμενο. Από τη συζήτηση που έγινε, η οποία ήταν πολύ εκτεταμένη και έχω 10 ολόκληρες σελίδες από την τότε συνεδρίαση για αυτό το συγκεκριμένο θέμα, είχε προκύψει το εξής- και για μένα αυτό ήταν το πιο ανησυχητικό- όχι αν μπορεί ένα φαν να αξιολογήσει μια εταιρεία και να δημιουργήσει ένα τεράστιο πρόβλημα, παραδείγματος χάριν, ένα φαν 50 εκατομμύριων να δημιουργήσει πρόβλημα σε μια εταιρεία που είχε τζίρο 2,6 δις., αλλά και ολόκληρα κράτη- και αυτό αφορά τη χώρα μας- μπορεί να πέσουν θύμα ενός φαν, ενός τυχαίου φαν αξιολόγησης και θέλω να μάθω, εάν η διεθνής εποπτεία πάνω σ αυτά τα θέματα ή και το IFSF, μπορεί να δράσει ώστε να ανασχεθεί αυτό το θέμα και αυτή η κακοδαιμονία, όπως το θεωρώ εγώ, να κατηγορούνται ολόκληρες χώρες- έχει κατηγορηθεί και η χώρα μας και γιαυτό το αναφέρω αυτό- από τυχαία φαν,  τα οποία δημιουργούσαν προϋποθέσεις αξιολόγησης οι οποίες δεν ήταν οι καλύτερες δυνατές.

Έχω πολλά να πω ακόμα, θα ακούσω τις ερωτήσεις σας, αλλά με συγχωρείτε έχω την Ολομέλεια κάτω και θα κατέβω.

Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε

Print
225 Rate this article:
No rating

Theme picker

Όροι χρήσηςΠολιτική ΑπορρήτουCopyright 2020 ΙΩΑΝΝΗΣ Π. ΤΡΑΓΑΚΗΣ
Επιστροφή πάνω