Search
× Search
Δευτέρα, 25 Μαΐου 2020

Χαιρετισμοί

Χαιρετισμοί

/ Κατηγορίες: Χαιρετισμοί

Χαιρετισμός του Α' Αντιπροέδρου της Βουλής, κ. Γιάννη Τραγάκη, στο 8ο Διεθνές Συνέδριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, με θέμα: "Βιοηθική, Ευρωπαϊκό & Διεθνές Δίκαιο"

Κυρίες και κύριοι σύνεδροι,

Αγαπητοί φίλοι,

 

Είναι ιδιαίτερη χαρά για εμένα που, ως Α’ Αντιπρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων, εκπροσωπώντας τον Πρόεδρο της κ. Ε. Μεϊμαράκη, χαιρετίζω το 8ο Διεθνές Συνέδριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου,  που διοργανώνει το Διεθνές Κέντρο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (LIBERTAS), οι εργασίες του οποίου αρχίζουν σήμερα.

 

Επιτρέψτε μου, πρώτα απ’ όλα, να συγχαρώ το Κέντρο LIBERTAS και προσωπικά τον ιδρυτή του, τον καθηγητή κ. Πέτρο Παραρά, για την τεράστια προσπάθεια που έχει αναλάβει, από το έτος 2005, να διοργανώνει κατ’ έτος διεθνές  συνέδριο στην Αθήνα με επιμέρους θέματα από τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, τα οποία όλα είχαν απόλυτη επιτυχία και αναμφισβήτητα προβάλλουν επιστημονικά την Χώρα μας στο εξωτερικό, κάτι που είναι πλέον προφανές από τους ξένους καθηγητές που κάθε χρόνο πλαισιώνουν τα Συνέδρια αυτά. 

 

Ο κ. Παραράς πραγματοποιεί επιστημονικό άθλο.

 

Το αντικείμενο του φετινού συνεδρίου είναι εξαιρετικά σημαντικό, καθώς θα μας δοθεί η ευκαιρία να ενημερωθούμε για το περιεχόμενο που κρύβει η νεοπαγής λέξη βιοηθική.

 

 

Είναι πρόσφατος επιστημονικός κλάδος που κινείται ανάμεσα στη Νομική και την Ιατρική Επιστήμη, που πρόσφατα μάλιστα αυτονομήθηκε και ήδη τον αγκάλιασαν τουλάχιστον οι Χώρες του λεγόμενου δυτικού κόσμου, οι οποίες αποδέχονται και εφαρμόζουν τις αξίες και τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, όπως όλα αυτά καταγράφονται

στην Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου του 1948,

στο κείμενο της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου του 1950,

στα δύο Σύμφωνα του ΟΗΕ του 1966,

για τα ατομικά, πολιτικά, οικονομικά, κοινωνικά και μορφωτικά δικαιώματα.

 

Με επιστέγασμα, δε, όλων αυτών την Σύμβαση  που υπέγραψαν το 1997 τα μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης «για την προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου και της αξιοπρέπειας του ατόμου σε σχέση με τις εφαρμογές της βιολογίας και της ιατρικής».

 

Είναι η γνωστή Σύμβαση του Oviedo της Ισπανίας, την οποία η Χώρα μας έσπευσε να κυρώσει τον επόμενο χρόνο με το Νόμο 2619/1998.

 

Το θέμα, όπως ακούσαμε ήδη από τον κ. Παραρά, δεν είναι μόνο νομικό ή ιατρικό, αλλά και ηθικό, αγγίζει άμεσα τον άνθρωπο ως αυταξία και την αξιοπρέπειά του.

 

Ο όρκος του Ιπποκράτη, του αρχαίου Έλληνα φιλοσόφου, πατέρα της ιατρικής, έχει θέσει ήδη από την εποχή του, το ζήτημα  της ηθικής στην Ιατρική Επιστήμη.

 

Στις ηθικές αρχές, του ιπποκρατικού όρκου, διατυπώνονται οι υποχρεώσεις και οι δεσμεύσεις του γιατρού απέναντι στον ασθενή, όπως επίσης καθορίζονται και τα όρια της ιατρικής παρέμβασης στον άρρωστο. Στον Ιπποκράτη, η ιατρική και η ηθική συνδέονται άρρηκτα μεταξύ τους και δεν επιδέχονται κανένα διαχωρισμό.

 

Ωστόσο, η αλματώδης εξέλιξη της επιστήμης τον 20ο αιώνα, η τρομακτική πρόοδος της Βιολογίας, της Ιατρικής και της Γενετικής Μηχανικής οδήγησαν σε μεγάλες αλλαγές στον τρόπο, την ποιότητα και τη διάρκεια της ζωής.

 

Έγινε εφικτή η χαρτογράφηση του DNA και συνεπακόλουθα η «δημιουργική» παρέμβαση του ανθρώπου πάνω στη δομή του.

 

 Οι ανακαλύψεις των επιστημών αυτών γέννησαν ηθικά προβλήματα, ηθικά ερωτήματα και διλλήματα, οι απαντήσεις των οποίων δεν βρίσκονται στα ιατρικά εγχειρίδια και τη βιβλιογραφία.

 

Η Βιοηθική, έρχεται να αντιμετωπίσει αυτά τα ηθικά προβλήματα προς αποφυγή μη αντιστρεπτών καταστάσεων που σχετίζονται με τον χειρισμό του γενετικού υλικού.

 

Αγαπητοί φίλοι,

 

Η αναγκαιότητα της Βιοηθικής προκύπτει από το πάντρεμα, αλλά και την αντιπαράθεση των βιο-ιατρικών επιστημών και των επιστημών του ανθρώπου, όπως είναι η ψυχολογία, η κοινωνιολογία, η πολιτική επιστήμη, η ηθική, το δίκαιο και η θεολογία.

 

Για αυτό τον λόγο, εξαιτίας του διεπιστημονικού της χαρακτήρα, η Βιοηθική πρέπει να λαμβάνει υπόψη της τα πραγματικά γεγονότα και τα πορίσματα πολλών και διαφορετικών γνωστικών περιοχών, των οποίων οι εφαρμογές έχουν επιπτώσεις στην αξιοπρέπεια και τα θεμελιώδη δικαιώματα του ανθρώπου.

 

Η Βιοηθική δεν φέρνει μια νέα ηθική, ξαναθυμίζει απλώς το ρητό του Πλάτωνα:

 

«η επιστήμη χωριζομένη δικαιοσύνης και αρετής ου σοφία, αλλά πανουργία φαίνεται».

Print
637 Rate this article:
No rating

Theme picker

Όροι χρήσηςΠολιτική ΑπορρήτουCopyright 2020 ΙΩΑΝΝΗΣ Π. ΤΡΑΓΑΚΗΣ
Επιστροφή πάνω