Search
× Search
Σάββατο, 3 Μαΐου 2025

Ομιλίες

/ Categories: Ομιλίες

Ομιλία του Προέδρου της Επιτροπής Δεοντολογίας & Βουλευτή Ν.Δ. Β' Πειραιά κ. Γιάννη Τραγάκη στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής για το Μεσοπρόθεσμο Π

Ομιλία του Προέδρου της Επιτροπής Δεοντολογίας & Βουλευτή Ν.Δ. Β' Πειραιά κ. Γιάννη Τραγάκη στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής με θέμα ημερησίας διάταξης:"Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012 – 2015» (4η συνεδρίαση – β’ ανάγνωση).Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012 – 2015» (4η συνεδρίαση – β’ ανάγνωση).

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ: Κυρία Πρόεδρε και κύριοι συνάδελφοι, άκουσα με μεγάλη προσοχή τον κύριο Υπουργό στην παρθενική του ομιλία στην Επιτροπή ως Υπουργός Οικονομικών. Ευχόμαστε όλοι να πάει καλά για το καλό του τόπου, αν και δεν το βλέπω. Δεν το βλέπω, γιατί οι πίνακες, τους οποίους μας μοίρασε σαν αλλαγή για το Μεσοπρόθεσμο, δεν είναι τίποτε άλλο παρά επανάληψη των προηγούμενων πινάκων με δύο - τρεις αλλαγές, οι οποίες, μάλλον, θίγουν κοινωνικά συμφέροντα παρά προσφέρουν κάτι.
Ο κύριος Υπουργός μίλησε για: σταθεροποίηση, εθνικό στρατηγικό σχέδιο, εθνική ενότητα, μέτρα αντιρρόπησης, εθνική φορολογική πολιτική και αναπτυξιακά μέτρα. Αν είχε μελετήσει με προσοχή ο κύριος Υπουργός τις προτάσεις μας στο «Ζάππειο 2», θα έβλεπε ότι όλα αυτά τα οποία σήμερα επικαλέστηκε αναφέρονται στις προτάσεις της Ν.Δ. στο «Ζάππειο 2». Είναι πρωτοφανές σε ένα κόμμα, και μάλιστα κόμμα εξουσίας, να θέτει στην κρίση του ελληνικού λαού ένα πρόγραμμα, το οποίο είναι όχι μόνο εφαρμόσιμο, αλλά είναι και κοστολογημένο. Αυτό έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία.
Μίλησε ο κύριος Υπουργός για εθνική ενότητα, δηλαδή για συνεννόηση. Βεβαίως, μιλάμε για συνεννόηση και εμείς πρώτοι θέσαμε το θέμα της εθνικής συνεννόησης σε αυτές τις προτάσεις μας. Χαίρομαι που και ο εισηγητής του ΛΑ.Ο.Σ. αναγνώρισε ότι ήταν λάθος το Μνημόνιο και η εφαρμογή του. Και επειδή το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού, θα ήθελα να πω ότι ήταν μια σαφής και ηρωική, θα την χαρακτήριζα, τοποθέτηση. Εμείς είχαμε εντοπίσει, από πέρυσι, κατά τη συζήτηση του Μνημονίου, ότι το Μνημόνιο δε μπορεί να εφαρμοστεί, ότι το μείγμα της πολιτικής που ακολουθείται δεν είναι εφαρμόσιμο, καθώς και όλα τα προβλήματα. Παρόλα αυτά, όμως, ο Πρόεδρός μας, ο κύριος Σαμαράς, είχε πει ότι εμείς, όταν έρθουμε στην κυβέρνηση, αναλαμβάνουμε όλες τις διεθνείς υποχρεώσεις της προηγούμενης Κυβέρνησης. Αυτή είναι μια ιδιαίτερα σημαντική θέση.
Να μη θυμίσω τι έγινε με την αποκρατικοποίηση του ΟΤΕ, όταν η τότε Αξιωματική Αντιπολίτευση και τώρα Κυβέρνηση έλεγε ότι θα επαναφέρει τον ΟΤΕ στην προηγούμενή του δημόσια κατάσταση. Να μη θυμίσω το τι έγινε με την Cosco, για την οποία προσωπικά πιστεύω ότι ήταν μία από τις καλύτερες αποκρατικοποιήσεις που έγιναν στη χώρα. Η Cosco εβλήθη τόσο πολύ και τώρα όλοι ευελπιστούμε, και ιδιαίτερα εμείς οι πειραιώτες Βουλευτές, ότι στον καινούργιο διαγωνισμό που θα γίνει για την παραχώρηση της προβλήτας I θα συμμετέχουν όλες οι μεγάλες εταιρείες και η Cosco.
Συγκράτησα από αυτά που είπε ο κύριος Υπουργός δύο σημεία. Το πρώτο σημείο, το οποίο είναι πολύ σημαντικό, είναι ότι είπε ότι θα βγούμε στις αγορές το 2015. Αυτό, βέβαια, έρχεται σε αντίθεση και με αυτά που υποστήριζε ο προηγούμενος Υπουργός Οικονομικών, δηλαδή ότι θα βγούμε στις αγορές το 2011, αλλά και με αυτό που είπε πρόσφατα, πριν από δύο - τρεις μήνες, ο κύριος Πρωθυπουργός, δηλαδή ότι θα βγούμε στις αγορές το 2012. Αυτό είναι, πράγματι, μια γενναία αναγνώριση. Ο σημερινός Υπουργός προβλέπει ότι θα βγούμε στις αγορές το 2015.
Το δεύτερο που συγκράτησα, και είναι μια πολύ σημαντική πρόταση, είναι ότι θα κυρώνονται με νόμο από τη Βουλή όλες οι αποκρατικοποιήσεις και όλες οι μεταβιβάσεις δημόσιας γης. Αυτό, πράγματι, είναι πολύ θετικό και εμείς το υποστηρίζουμε. Θα ήθελα, όμως, να φέρω σαν παράδειγμα την αποκρατικοποίηση του ΟΤΕ. Εσείς τώρα πουλάτε το 10% του ΟΤΕ με τη μετοχή στα 7 ευρώ - και το συζητάμε και για πιο κάτω - όταν η Ν.Δ. είχε πουλήσει τότε το ποσοστό στον ΟΤΕ, με περίπου 29 ευρώ τη μετοχή. Αντιλαμβάνεστε τη μεγάλη διαφορά. Θα εισπράξουν τώρα 400 εκατ. ευρώ, όταν με τη συμφωνία την οποία είχαμε κάνει εμείς θα εισπράτταμε 1 δις 600 εκατ.. Και υπήρχε και option ώστε να πουληθεί το 10% με την τότε τιμή εντός διετίας, το οποίο δεν έγινε δεκτό.
Θα ήθελα να κάνω μια παρένθεση, για να πω ότι, τελικά, όταν πάμε για κάποια αποκρατικοποίηση, το θέμα δεν είναι η χρηματιστηριακή αξία των μετοχών του Δημοσίου, οι οποίες προσφέρονται στην αγορά. Και αυτό διότι το Δημόσιο προσφέρει, επίσης, και ένα σημαντικό όπλο στον αγοραστή, το οποίο είναι ότι αυτός γίνεται στρατηγικός επενδυτής. Αποκτά, δηλαδή, ένα ποσοστό το οποίο τον κάνει να είναι πραγματικός στρατηγικός επενδυτής, όπως συμβαίνει τώρα, για παράδειγμα, με τον ΟΤΕ.
 

 

Θα ήθελα να πω και κάτι όσον αφορά τις αποκρατικοποιήσεις της δημόσιας γης, το οποίο ανέφερε ο κύριος Υπουργός και είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα. Έχουμε απαξιώσει μόνοι μας τη δημόσια περιουσία. Έχω μετρήσει, κύριε Υπουργέ, ότι η δημόσια περιουσία, σύμφωνα με υπολογισμούς του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, έχει μειωθεί, από τα νέα μέτρα που έχουν ληφθεί την τελευταία διετία, κατά 45 δισ. ευρώ. Η αξία της δημόσιας περιουσίας έχει μειωθεί κατά 45 δισ. ευρώ, μόνο και μόνο από τις ρυθμίσεις που έχει φέρει η Κυβέρνηση. Θα ήθελα να προτείνω κάτι στον κύριο Υπουργό, επειδή αναφέρθηκε σε αυτό. Η Κυβέρνηση έχει ένα όπλο το οποίο δεν αξιοποιεί. Αυτό το όπλο είναι το όπλο των παρεμβάσεων στη δημόσια γη και θα σας εξηγήσω τι σημαίνει αυτό, φέρνοντάς σας ένα κλασικό παράδειγμα. Πουλήθηκε κοντά στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» μια έκταση 15 στρεμμάτων σε μια «α» τιμή. Ο συντελεστής δόμησης στην περιοχή ήταν 0,8. Μόνος του ο ιδιοκτήτης κατάφερε στη συνέχεια και έκανε το συντελεστή δόμησης 2,4, από μόνος του, δηλαδή, τριπλασίασε αυτό το όπλο, την αξία της γης. Αυτό το όπλο, λοιπόν, το οποίο έχει το Δημόσιο τώρα, θα πρέπει να το αξιοποιήσει.

Το διάταγμα είναι του 2002 για την αύξηση συντελεστή δόμησης στο συγκεκριμένο οικόπεδο. Επομένως αυτό το όπλο που έχει η εκάστοτε Κυβέρνηση θα πρέπει να το χρησιμοποιήσει για να αυξήσει την αξία της δημόσιας περιουσίας. Μόνο αυτές οι παρεμβάσεις μπορούν να γίνουν. Με ειδικά προεδρικά διατάγματα γίνεται και έχω καταθέσει, όταν συζήτησα στην πρώτη ανάγνωση του μεσοπρόθεσμου, το διάταγμα με το οποίο είχε ανέβει ο συντελεστής δόμησης.
Βέβαια, κύριε Υπουργέ, εμείς δεν θα ψηφίσουμε το μεσοπρόθεσμο και πιστεύουμε ότι είναι λάθος η συνέχιση της πολιτικής αυτής. Το μεσοπρόθεσμο είναι μια ομολογία αποτυχίας του μνημονίου. Εμείς πιστεύουμε ότι χρειάζεται ένα άλλο μείγμα πολιτικής με σταθεροποίηση, με ανάπτυξη διότι μέσα στις εξήντα παρεμβάσεις που έχουν οι πίνακες του μεσοπρόθεσμου δεν υπάρχει καμία παρέμβαση για ανάπτυξη. Θα ήθελα λοιπόν να προτρέψουμε την Κυβέρνηση να λάβει μέτρα για την ανάπτυξη έτσι ώστε όταν ληφθούν τα μέτρα για την ανάπτυξη να μπορέσουμε να έχουμε τουλάχιστον ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς ώστε να υπάρξουν πρωτογενή πλεονάσματα που πιστεύω ότι είναι το κλειδί για να μας οδηγήσουν στις ελεύθερες αγορές. Αυτό είναι το κλειδί της ιστορίας, η δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων, ώστε να μπορέσουμε να βγούμε στις ελεύθερες αγορές. Βέβαια ο κ. Υπουργός το τοποθετεί στο 2015. Εγώ δεν πιστεύω ότι θα έχουμε το 2015 την δημοσιονομική προσαρμογή εκείνη που θα μας οδηγήσει στις αγορές. Το ευχόμαστε, το ελπίσουμε αλλά θα πρέπει να το δούμε.

Κλείνοντας θα ήθελα να αναφέρω αυτά που λέει η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για το μεσοπρόθεσμο. Λέει λοιπόν ότι "από την κύρωση του εν λόγω πλαισίου δεν προκαλούνται άμεσα οικονομικά αποτελέσματα καθόσον τα μέσα για την επίτευξη των στόχων έχουν εξειδικευθεί ή θα εξειδικευτούν με διατάξεις ουσιαστικών νόμων επί των οποίων προσδιορίστηκαν ή θα προσδιοριστούν τα επιμέρους οικονομικά αποτελέσματα". Στον εφαρμοστικό νόμο και όχι εκτελεστικό, διότι εκτελεστικοί είναι οι νόμοι που αναφέρονται στο Σύνταγμα, πιστεύω ότι θα έρθουν όλες εκείνες οι προϋποθέσεις ώστε να προσδιοριστούν επιμέρους τα οικονομικά αποτελέσματα για να μπορέσουμε και εμείς να τοποθετηθούμε

Print
1666 Rate this article:
No rating
Όροι χρήσηςPrivacy StatementCopyright 2025 ΙΩΑΝΝΗΣ Π. ΤΡΑΓΑΚΗΣ
Επιστροφή πάνω