Search
× Search
Παρασκευή, 19 Απριλίου 2024

Δελτία Τύπου

Ομιλία στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας
/ Κατηγορίες: Ομιλίες

Ομιλία στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής - Γ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστούμε και εμείς τον Πρόεδρο της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και επίτιμο Αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, τον κύριο Χαράλαμπο Βουρλιώτη. Και τώρα θα πάμε στην τοποθέτηση των εκπροσώπων όλων των Κοινοβουλευτικών Ομάδων και ξεκινάμε πρώτα με τον εκπρόσωπο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας, τον κύριο Τραγάκη.

Κύριε Τραγάκη, έχετε  το λόγο.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ: Ευχαριστώ,  κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Πρόεδρε, απευθύνομαι σε εσάς κύριε Βουρλιώτη, είναι γεγονός, όταν τότε στις 6 Ιουλίου του 2021 περάσατε από την Επιτροπή, είχατε την αναγνώριση, την προσωπική αναγνώριση σχεδόν από όλα τα κόμματα, οι μειοψηφίες που υπήρξαν ως προς τον διορισμό σας δεν αφορούσαν το πρόσωπό σας, αφορούσαν τον τρόπο της εκλογής σας. Αυτό σημαίνει, ότι απολάμβανε της εμπιστοσύνης όλων των πτερύγων σχεδόν της Βουλής και με τις προτάσεις τις οποίες καταθέσατε σήμερα, για το τι θέλετε να κάνετε από εδώ και πέρα στην Αρχή δείχνει και την ουσιαστική εργασία την οποία θέλετε να επιτελέσετε, αλλά δείχνει και την αξία της Αρχής.

Η Αρχή πέρασε από τρία στάδια, το 1995 έγινε Ανεξάρτητη Αρχή, το 2005 έγινε Εθνική Αρχή και το 2008 πήγε και το «Πόθεν Έσχες» σε αυτή την Αρχή, που πράγματι σας έδωσε πάρα πολλή δουλειά, μα πάρα πολλή δουλειά.

 Η Αρχή εξακολουθεί να είναι το θεσμικό εργαλείο που στηρίζει την ανάκτηση των προϊόντων εγκλήματος και φέρατε ένα κλασικό παράδειγμα, αυτό το πρόσφατο των Χανίων. Ο ρόλος της είναι πολύ σημαντικός, ακόμα και στην περίοδο της οικονομικής κρίσεως, λόγω των περιορισμών που επέφερε η πρόσφατη πανδημία, γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε και τα οικονομικά αποτελέσματα και την οικονομική ύφεση από την πανδημία, δηλαδή, είχαμε μείωση της εμπορικής δραστηριότητας λόγω της πανδημίας, είχαμε τρομακτική άνοδο των ηλεκτρονικών συναλλαγών και με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές εμφανίστηκαν νέοι μέθοδοι στο οικονομικό έγκλημα και αναφέρατε αρκετά από αυτά και μάλιστα προσθέσατε και τι πρέπει να γίνει και ειλικρινά, εκείνο που νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό και το θέσατε και εσείς- ήταν και δική μου ερώτηση- είναι η αναβάθμιση, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, δηλαδή, σε ό τι αφορά τα κρυπτονομίσματα, καθώς και τα εικονικά έσοδα. Είναι αυτά τα οποία είναι οι νέες μορφές προσπάθειας να αποκρυβούν ορισμένα έσοδα και ορισμένες δαπάνες. Νομίζω ότι είναι το σημαντικότερο από όλα και σε αυτό θα έχετε και την υποστήριξη όλων μας.

 Επίσης θα έχετε και την υποστήριξη σχετικά με την υποστελέχωση. Νομίζω ότι η Αρχή είχε στην αρχή 92 άτομα, ήταν οι προβλεπόμενοι,  τώρα είναι πράγματι 45 και είναι πράγματι οι περισσότεροι με απόσπαση από διάφορες Υπηρεσίες και οι Υπηρεσίες συνήθως αντιδρούν να στείλουν τους καλύτερους, αλλά εσείς τους εκπαιδεύετε εκεί και κάνουν ικανοποιητικά τη δουλειά τους οι άνθρωποι, παλεύουν εκεί μέσα, πραγματικά παλεύουν και χάρηκα πάρα πολύ για την πρότασή σας, την οποία θα στηρίξουμε νομίζω ομόφωνα όλοι, ομόφωνα όλες οι πτέρυγες, για τον ευρωπαϊκό Μηχανισμό που θα υπάγονται όλες οι Εθνικές Αρχές, σε ό τι αφορά την έδρα, δηλαδή, γιατί να μην γίνει η έδρα στην Ελλάδα και αυτό νομίζω ότι είναι ένα θέμα, βέβαια, που αφορά την Κυβέρνηση και είναι ένα θέμα μιας εθνικής πρότασης, αλλά νομίζω ότι και εμείς μπορούμε να το στηρίξουμε αυτό- και μέσω της Επιτροπής μας- και βέβαια, κυρίως μέσω της Βουλής.

 Θα κρατηθώ λίγο και θα σταθώ στη διαχρονική πορεία της Αρχής. Διαχρονικά η Αρχή κάνει καλά τη δουλειά της, ανεξαρτήτως κυβερνήσεων και νομίζω το ότι κάνει καλά τη δουλειά της και φαίνεται αυτό και από τις εκθέσεις της FATF και τη συνεισφορά της Αρχής μας στην FATF, που είναι ένα διεθνές διακυβερνητικό Σώμα που δημιουργήθηκε το 1989, αν δεν κάνω λάθος- που με οδηγίες, με συστάσεις, με αξιολογήσεις, θέτει κανόνες και ελέγχει την εφαρμογή τους, με σκοπό την καταπολέμηση του μαύρου χρήματος και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας. Η τελευταία αξιολόγηση που έγινε από τη FATF,  η οποία ολοκληρώθηκε το Νοέμβριο του 2019- πήρε μια παράταση, ήταν να γίνει από τον Μάιο, έγινε τον Νοέμβριο- έφερε τη χώρα μας αρκετά «υψηλά», δηλαδή είμαστε σχεδόν μέσα στις 11 πρώτες χώρες στον κόσμο, η Ελλάδα η οποία ακολούθησε τις οδηγίες όλες τις οποίες είχε θέσει η FATF και αυτό είναι ένα πάρα-πάρα πολύ σημαντικό θέμα. Δηλαδή, είναι πολύ σημαντικό για εμάς, ότι καταφέραμε και δεσμεύσαμε τα περιουσιακά στοιχεία - διότι είναι και πολύ σημαντικό να δεσμεύονται τα περιουσιακά στοιχεία αυτών οι οποίοι προσπαθούν με διάφορους τρόπους να ξεφύγουν.

 Αναφερθήκατε στο πρόσφατο ECOFIN, διάβασα για τη συμμετοχή του κ. Υπουργού των Οικονομικών πρόσφατα, ο οποίος ήρθε σε επαφή με την Αρχή και με τις υποδείξεις της Αρχής έδειξε ότι η χώρα μας είναι εκείνη η οποία σχεδόν πρωτοπορεί σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση όλων αυτών των εγκληματικών ενεργειών.

Σε ό, τι αφορά την υποστελέχωση και την πρότασή σας για μόνιμο προσωπικό, νομίζω ότι επειδή το ΑΣΕΠ θα κάνει ένα μεγάλο διαγωνισμό, θα μπορούσατε να θέσετε τις προϋποθέσεις εκείνες, οι οποίες θα μπορούσαν να δημιουργηθούν και να βοηθήσουν, ώστε να αποκτήσει η αρχή επιτέλους μόνιμο προσωπικό, το οποίο διαχρονικά θα αναφέρεται σε αυτό.

Όλα αυτά αφορούσαν τη μονάδα την Α, η οποία νομίζω ότι είναι ενδεκαμελής, οι επτά μάλιστα είχαν συμμετάσχει και στην FATF, για να μπορέσει να γίνει σωστά η αξιολόγηση με καλά αποτελέσματα.

Σε ό, τι αφορά τώρα την 3η μονάδα εκείνο που πρέπει να προσέξετε, γιατί μου έκανε εντύπωση γιατί διάβασα από την έκθεση των πεπραγμένων του 2019 και του 2020, που δεν αφορούν τη δική σας θητεία βέβαια, ήταν της κυρίας Ζαΐρη, αλλά και παλαιότερα από τον κ. Παντελή,  είναι ότι ο αριθμός των καταγγελιών για το πόθεν έσχες ήταν αρκετά σημαντικός.

Πρέπει να γίνεται ένα ξεσκαρτάρισμα όπως είπατε σε αυτές τις καταγγελίες, διότι δημιουργούν τις προϋποθέσεις εκείνες, τις κακόβουλες προϋποθέσεις, ώστε να καταγγέλλουν και μάλιστα συνήθως πολιτικά πρόσωπα, γι’ αυτό το εντοπίζω αυτό το θέμα, τα οποία τελικά απεδείχθησαν από τον έλεγχο που έγινε στην αρχή. Είχα διατελέσει αρκετά χρόνια Πρόεδρος στην Επιτροπή για τον έλεγχο του πόθεν έσχες, όπως και ο κ. Πρόεδρος, ο κ. Μπούρας και έχω γνώση του αντικειμένου για το πόθεν έσχες.

Τι νομίζω ότι πρέπει να γίνει στο πόθεν έσχες; Νομίζω ότι θα πρέπει οι υπόχρεοι όχι να περιοριστούν, να κατηγοριοποιηθούν, όπως πολύ σωστά είπατε και αυτή είναι η πρόθεσή σας. Να κάνετε την πρόταση αυτή, η οποία νομίζω ότι  θέλει και νομοθετική ρύθμιση ή κάνω λάθος, αν είναι απόφαση της Αρχής, ακόμα καλύτερα. Να κατηγοριοποιηθούν και από την κατηγοριοποίηση να βγουν πράγματι οι υπόχρεοι, οι πραγματικά υπόχρεοι, γιατί υπάρχουν και εικονικά υπόχρεοι.

Δηλαδή, πράγματι από τους 90.000, οι 19.500 που δεν υπέβαλαν καθόλου πόθεν έσχες τελικά αποδεικνύεται ότι αρκετοί από αυτούς δεν είχαν λάβει γνώση από τις υπηρεσίες τους. Έχω κλασικά παραδείγματα ανθρώπων από την αστυνομία παραδείγματος χάριν, που δεν είχαν υποβάλει γι’ αυτό το λόγο.

Άρα, και η πρότασή σας αυτή να αξιολογούνται οι καταγγελίες και να κατηγοριοποιηθούν είναι σύμφωνη με εμάς. Αυτά, κύριε Πρόεδρε και ευχαριστώ πάρα πολύ για την κατανόηση.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ (Γ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής – Πρόεδρος της Επιτροπής): 

Και εμείς ευχαριστούμε τον κ. Τραγάκη. 

Print
848 Rate this article:
No rating

Ομιλίες

Συνεντεύξεις

Δηλώσεις

Δήλωση του Προέδρου Επιτροπής Δεοντολογίας και Βουλευτή Β’ Πειραιά, κ. Γιάννη Τραγάκη, μετά το πέρας της στρατιωτικής παρέλασης για την 28η Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη

Δήλωση του Προέδρου Επιτροπής Δεοντολογίας και Βουλευτή Β’ Πειραιά, κ. Γιάννη Τραγάκη, μετά το πέρας της στρατιωτικής παρέλασης για την 28η Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη

Δήλωση του Προέδρου Επιτροπής Δεοντολογίας και Βουλευτή Β’ Πειραιά, κ. Γιάννη Τραγάκη, στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» για την ιστορική έδρα της Ν.Δ. στη Ρηγίλλης

Δήλωση του Προέδρου Επιτροπής Δεοντολογίας και Βουλευτή Β’ Πειραιά, κ. Γιάννη Τραγάκη, στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» για την ιστορική έδρα της Ν.Δ. στη Ρηγίλλης
Όροι χρήσηςΠολιτική ΑπορρήτουCopyright 2024 ΙΩΑΝΝΗΣ Π. ΤΡΑΓΑΚΗΣ
Επιστροφή πάνω