Search
× Search
Τρίτη, 23 Απριλίου 2024

Ομιλίες

/ Κατηγορίες: Ομιλίες

Συζήτηση επί των τροποποιήσεων διατάξεων του Κανονισμού της Βουλής

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι, ο Κανονισμός της Βουλής είναι η κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία. Διότι, όπως συνηθίσω να λέω κάθε φορά, καθορίζει τα του οίκου μας.  Γι’αυτό συνήθως, στα τόσα χρόνια που συμμετέχω σε αυτή την επιτροπή, έχουμε επιτύχει ευρείες συναινέσεις. Είναι μια διαδικασία η οποία προϋποθέτει συναίνεση και τις περισσότερες φορές έχει ακολουθηθεί.

Η συγκεκριμένη τροποποίηση βέβαια είναι διαδικαστικού χαρακτήρα, διότι αφορά ρυθμίσεις του Β’ Μέρους του Κανονισμού της Βουλής. Εδώ, κύριε Πρόεδρε, θα μου επιτρέψετε να κάνω μια αναφορά, επειδή έχουν δημιουργηθεί και έχουν υπάρξει και προβλήματα στην κοινοβουλευτική διαδικασία από τη νέα σύνοδο, να φέρουμε για την τροποποίηση και του Α’ Μέρους, του Κοινοβουλευτικού, σε συνεννόηση βέβαια με όλα τα άλλα κόμματα τα οποία θα υποβάλλουν τις προτάσεις τους.

Με τα πρώτα άρθρα της σημερινής τροποποίησης επιχειρείται η εναρμόνιση των διατάξεων του Κανονισμού με τη νομοθεσία που ισχύει για τις δημόσιες συμβάσεις, λαμβανομένων φυσικά υπόψη και των ιδιαιτεροτήτων της Βουλής.

Υπενθυμίζω ότι έχουμε εκτεταμένες τροποποιήσεις του ν. 4412 του 2016 με το νέο σύστημα προμηθειών και του ν. 4782 του 2021. Και σέβομαι απόλυτα τις απόψεις σας, διότι εσείς είχατε καταψηφίσει πάντοτε και τις δύο αυτές νομοθετικές ρυθμίσεις. Υπήρξαν ορισμένες επιφυλάξεις από τα άλλα κόμματα.

Ελπίζω ότι με τις διευκρινίσεις, τις οποίες θα προσπαθήσω να δώσω, να πείσω και τους συναδέλφους που είχαν κρατήσει επιφύλαξη για ορισμένες διατάξεις, να το ξανασκεφτούν, υπό το πρίσμα πάντοτε αυτού που είπα εξ αρχής, της συναίνεσης.

Με το πρώτο άρθρο θεσπίζεται στη Βουλή η δυνατότητα σύναψης δημόσιας σύμβασης χωρίς διαδικασία ανάθεσης για συμβάσεις μικρής αξίας. Δηλαδή από τα 2.000 ευρώ, πήγε στα 2.500 ευρώ. Και γιατί αυτό ;  Παρουσιάστηκε το φαινόμενο και λαμπήρες να θελήσουμε να αλλάξουμε να μην μπορούμε, διότι έπρεπε να γίνει διαγωνισμός. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι αυτό είναι κάτι το οποίο πρέπει να γίνει. Αυξάνεται το χρηματικό όριο της απευθείας ανάθεσης που υπήρχε μέχρι τις 20.000 ευρώ και πάει με τις καινούργιες συνθήκες που υπάρχουν στις 30.000 ευρώ και για τις συμβάσεις μέχρι 60.000 ευρώ,  όπως ισχύει και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Εδώ θα ήθελα να κάνω μια αναφορά στην ΥΕΕΠ. Είναι η Υπηρεσία Εφαρμογής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων. Κύριε Πρόεδρε, έχει την ευαρέσκεια μας αυτή η επιτροπή, διότι έχει φέρει στη Βουλή περίπου 10 εκατομμύρια μέσω του ΕΣΠΑ και μέσω προγραμμάτων τα οποία έχει υλοποιήσει. Ήδη έχει πρόγραμμα που υλοποιεί στην Αρμενία. Έχουμε  υλοποιήσει πρόγραμμα στη Σερβία και τη Βουλγαρία. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι και αυτή η υπηρεσία αναρτά ήδη – το προβλέπουμε εμείς τώρα – στο ΚΗΜΔΗΣ.

Θα ήθελα να αναφερθώ στο άρθρο 2. Καταργείται ο συνοπτικός διαγωνισμός και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, αφού επήλθε η τροποποίηση του ν. 4412 του 2016. Κατόπιν αιτιολογημένης – και με το επιμένω στο αιτιολογημένης – πρότασης και απόφασης του Προέδρου της Βουλής, αυξάνεται η διαδικασία από τις 30.000 ευρώ στις 60.000 ευρώ. Θα ήθελα να αναφερθώ στο άρθρο 3, στο Τεχνικό Συμβούλιο της Βουλής, που ο κύριος Πρόεδρος το αναβαθμίζει με τον τρόπο με τον οποίον δημιουργεί αυτή τη διάταξη.

Είχα διατελέσει Πρόεδρος του Τεχνικού Συμβουλίου της Βουλής από το 1989 ως το 1993. Θέλω έτσι να τονίσω τι μεγάλη σημασία έχει το Τεχνικό Συμβούλιο της Βουλής. Αρκεί να σας πω ότι κατόπιν δικών μας ενεργειών και προσπαθειών, καταφέραμε και αναμορφώσαμε τον χώρο του Αρσακείου Μεγάρου, το αναμορφώσαμε, το ανακατασκευάσαμε με έξοδα της Βουλής, από τον προϋπολογισμό της Βουλής, αλλά και τον περιβάλλοντα χώρο. Έτσι  καταφέραμε να φύγει το Συμβούλιο της Επικρατείας από τον δεύτερο όροφο που ήταν μέχρι τότε, διότι τότε η Βουλή ήταν μόνο μέχρι τον πρώτο όροφο και να έχουμε και τον δεύτερο όροφο στη Βουλή, κάτι που είχαμε τελείως ανάγκη. Επομένως, είναι μεγάλης σημασίας και θα ήθελα να ευχαριστήσω και τις τεχνικές υπηρεσίες της Βουλής.

Κύριε Πρόεδρε, επ’ ευκαιρία θέλω να ευχαριστήσω και εσάς για τα έργα τα οποία εκτελούνται στη Βουλή, για τον καλλωπισμό της Βουλής, διότι βλέπουμε ότι η Βουλή έχει γίνει πια ένα εργοτάξιο και αυτό είναι κάτι πολύ θετικό. Πρέπει να το αναγνωρίσουμε και να έχουν την ευαρέσκεια μας και οι συμμετέχοντες σε αυτό τεχνικοί υπάλληλοι της Βουλής, οι οποίοι επιτυγχάνουν πάρα πολλά έργα.

Αρκεί να σας αναφέρω ένα από αυτά. Το 1993 λάβαμε μια απόφαση με τον τότε Πρόεδρο κ. Τσαλδάρη να κάνουμε το υπόγειο της Βουλής, το γκαράζ δηλαδή της Βουλής. Εμείς δεν προλάβαμε. Ο κ. Απόστολος Κακλαμάνης όμως κατόρθωσε να επιτύχει και τις μελέτες και τον προϋπολογισμό και την κατασκευή και να έχουμε το γκαράζ της Βουλής, που οι τεχνικοί, αν υπάρχουν εδώ, στη Βουλή θα πουν τι δυσκολίες υπήρξαν. Τεράστιες δυσκολίες.

Σχετικά με το άρθρο 6, που αναφέρεται στην εναρμόνιση διατάξεων που διέπουν τη λειτουργία των βρεφονηπιακών σταθμών και των νηπιαγωγείων, είναι πολύ σωστές βέβαια, εναρμονίζονται και με τα ισχύοντα στο δημόσιο. Δεν συζητείται αυτό. Επ’ ευκαιρία μάλιστα θα ήθελα και εγώ να ευχαριστήσω όλους τους υπηρετούντες και όλες οι οποίες υπηρετούν στο Νηπιαγωγείο και στον Βρεφονηπιακό Σταθμό της Βουλής για τις υπηρεσίες που προσφέρουν. Έχω την εμπειρία επτά εγγονών οι οποίοι έχουν περάσει από εκεί.

Με το άρθρο 7 καθορίζεται η νέα διαδικασία τοποθέτησης του Προϊσταμένου του Γραφείου Τύπου της Κοινοβουλευτικής Πληροφόρησης. Εδώ υπήρξαν ορισμένες επιφυλάξεις – αντιρρήσεις. Εγώ θα σας καταθέσω δύο πράγματα από την εμπειρία μου της λειτουργίας.

 Κατ’ αρχάς, όπως πολύ σωστά ο κύριος Πρόεδρος ανέφερε, ο στενότερος συνεργάτης του Προέδρου είναι ο εκπρόσωπος Τύπου. Επομένως αντιλαμβάνεστε ότι είναι ένας άνθρωπος ο οποίος θα πρέπει να μεταφέρει τις απόψεις του Προέδρου. Είχε παρουσιαστεί το φαινόμενο, με τη διαδικασία η οποία έχει επιβληθεί από το 2016 επί προεδρίας του κ. Βούτση, να γίνεται εσωτερικά από τους υπαλλήλους που υπηρετούσαν η επιλογή του δημοσιογράφου. Αυτό έφερε ορισμένα προβλήματα. Ήταν προβλήματα διαχωριστικά, διαφόρων άλλων συμμαχιών. Επομένως, νομίζω ότι είναι μια σωστή διάταξη και πιστεύω ότι όλοι εκείνοι οι οποίοι είχαν επιφυλάξεις, γιατί έχω εδώ τι ψήφισε το κάθε κόμμα, να άρουν τις επιφυλάξεις σε ό,τι αφορά αυτό.

Σε ό,τι αφορά το οδοντιατρείο της Βουλής – να αναφερθώ και σε αυτό το σημαντικό θέμα – επειδή αναφέρεται στο άρθρο 8, το «οδοντιατρικό» προστίθεται στη φράση «ιατρικό».

Όπως μας ενημέρωσε ο κύριος Πρόεδρος στην επιτροπή, είναι στη Μητροπόλεως, υπάρχει χώρος του οδοντιατρείου και εκτός του ότι πρέπει να στελεχωθεί και στελεχώνεται με τον τρόπο που προβλέπεται στο επόμενο άρθρο, θα πρέπει να έχουμε και οδοντιατρικά υλικά. Επομένως, εδώ θα πρέπει να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις να αγοραστούν αυτά. Για να αγοραστούν αυτά, πρέπει να περάσει και αυτή η διάταξη στον Κανονισμό της Βουλής.

Και επ’ ευκαιρία, πράγματι, ο προληπτικός έλεγχος στους βρεφονηπιακούς και νηπιακούς σταθμούς είναι πάρα πολύ σημαντικός, όπως, επίσης, είναι πάρα πολύ σημαντικό το θέμα να επεκταθεί και στους υπαλλήλους της Βουλής. Πρέπει να επεκταθεί και στους υπαλλήλους της Βουλής και επεκτείνεται με αυτόν τον τρόπο. Είπα στον Πρόεδρο να επεκταθεί και στους Βουλευτές, οι Βουλευτές, όμως είναι μιας άλλης κατηγορίας άνθρωποι, τελικά, απ’ ό,τι αποδεικνύεται.

Θέλω να σταθώ λίγο και στην προσωπική διαφορά, επειδή δημιουργήθηκαν ερωτήματα και από εσάς. Θα ήθελα να πω δύο πράγματα για την προσωπική διαφορά. Αυτό εφαρμόστηκε επί της Προεδρίας του Προέδρου κ. Βούτση.

Δεν αφορά πολλούς αυτό το θέμα, για να ξέρετε, αφορά περίπου τέσσερις ή πέντε ανθρώπους. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι ένας υπάλληλος ο οποίος αναλαμβάνει μια πολιτική θέση αυτή η προσωπική διαφορά πρέπει να μεταφέρεται. Αυτό προβλέπει και αυτό εξασφαλίζει αυτή η διάταξη.

Για τους Ειδικούς Φρουρούς μη νομίζετε ότι είναι τόσο σημαντικό το θέμα. Πενταετία, παύει η πενταετία, έχουν περάσει ήδη τρία χρόνια, ένας χρόνος μένει, διότι μέχρι να κάνουν τα χαρτιά τους – εάν θέλει κάποιος να μεταταχθεί – είναι δύσκολο. Δεν έχουν επιδιώξει πολλοί, νομίζω ότι είναι ένας – δύο, περίπου. Ο κύριος Πρόεδρος είπε ότι θα έρθουν κι άλλες τροποποιήσεις του Κανονισμού της Βουλής στο β’ μέρος, επομένως θα ληφθεί μία πρόνοια και γι’ αυτούς.

Σε ό,τι αφορά το θέμα το οποίο θέσατε, για την πρόταση του αξιότιμου Προέδρου της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, δεν συζητείται. Θα πω μόνο δύο λέξεις, γιατί είδα ότι ζητήσατε τον λόγο – νομίζω ότι θα πάρει το λόγο και ο Γενικός Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής μας Ομάδας ο κ. Μπούγας ο οποίος θα αναφερθεί εκτενέστερα στο θέμα – Αναφερόμενος στον κο Μπούγα θα ήθελα να τον ευχαριστήσω, έχουμε ψηφίσει από την αρχή της Περιόδου τριακόσια τριάντα έξι νομοσχέδια. Στην εμπειρία μου – είμαι από το 1974, όπως ξέρετε εδώ στο Κοινοβούλιο – ποτέ δεν είχαν ψηφιστεί τόσα πολλά νομοσχέδια, σε τέτοιο χρονικό διάστημα. Μερικά από αυτά ήταν πολύ σημαντικά, ορισμένα όχι. Θα πρέπει να αναδείξουμε, λοιπόν, τα σημαντικά για να αποδείξουμε και το κοινοβουλευτικό έργο που παρήγαγε η ίδια η Βουλή, όλοι μας , δηλαδή, εμείς.

Θα ήθελα να κάνω και μια αναφορά στους συναδέλφους μου που συμμετείχαν στην Επιτροπή για την προσφορά τους, διότι πράγματι κάνατε εποικοδομητικές συζητήσεις, εποικοδομητικές προτάσεις. Στέκομαι, παραδείγματος χάρη στην πρόταση για το περιοδικό της Βουλής. Ο κύριος Πρόεδρος είπε πως θα το λύσει και αυτό το θέμα – η δική σας πρόταση, κύριε Ρήγα.

Σε ότι αφορά τις μισθολογικές διαφορές, να αναφέρω ότι πρέπει να τις κοιτάξουμε λίγο αυτές τις μισθολογικές διαφορές.

Θέλοντας , λοιπόν, αναφερόμενος στο θέμα της προτάσεως του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, θα ήθελα να πω ότι αυτό που προτείνει ο κύριος Πρόεδρος αντιμετωπίζεται από τις υπάρχουσες Επιτροπής της Βουλής, που συμμετέχουν όλα τα Κόμματα. Αντιμετωπίζεται από τον εσωτερικό κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και, κυρίως, στη χώρα μας αντιμετωπίζεται από τον προσυμβατικό έλεγχο του Συμβουλίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Αυτά ήθελα να πω και να σας ευχαριστήσω για την ανοχή σας και για την προσοχή σας.

Σας Ευχαριστώ πολύ.

Print
1057 Rate this article:
No rating
Όροι χρήσηςΠολιτική ΑπορρήτουCopyright 2024 ΙΩΑΝΝΗΣ Π. ΤΡΑΓΑΚΗΣ
Επιστροφή πάνω