Search
× Search
Σάββατο, 27 Απριλίου 2024

Συνεντεύξεις

/ Κατηγορίες: Συνεντεύξεις

Συνέντευξη στο ραδιόφωνο του ΑΝΤ1

 

ΔΗΜ: Σήμερα θα ασχοληθούμε μ’ ένα θέμα που σας έχει απασχολήσει όπως φαίνεται από τα τηλεφωνήματα σας και έχει σχέση με την τιμή του πολιτικού κόσμου και από το οποίο ξεκινάμε. Πρόκειται σύντομα να δοθούν στη δημοσιότητα τα πορίσματα ελέγχου των χρηματιστηριακών συναλλαγών των βουλευτών μια που η αρμόδια Αρχή Προσωπικών Δεδομένων έκρινε ότι δεν περικλείουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα και μπορούν να δημοσιοποιούνται χωρίς τη συγκατάθεση των προσώπων που αναφέρονται σε αυτά. Όλα αυτά θα γίνουν στη Βουλή φυσικά και ο Γ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής ο κ. Ιωάννης Τραγάκης που είναι αρμόδιος γι’ αυτό το θέμα, για τα Πόθεν Έσχες δηλαδή,  θα μας μιλήσει σχετικά. Καλή σας μέρα κύριε Πρόεδρε.

«Ιωάννης Τραγάκης»: Καλή σας μέρα κύριε Παπανικολάου.

 

ΔΗΜ: Το Πόθεν Έσχες ήταν μια αμαρτωλή υπόθεση πάντα όπως εμφανιζόταν για τον απλούστατο λόγο ότι στην πράξη είναι αδύνατο να ελεγχθούν, και εμείς οι δημοσιογράφοι υποβάλλουμε Πόθεν Έσχες αλλά αμφιβάλλω αν έχει δει κανείς το δικό μου. Τι ακριβώς γίνεται στη Βουλή κύριε Πρόεδρε;

«Ιωάννης Τραγάκης»: Να σας πω μια ειδοποιός διαφορά που υπάρχει μεταξύ των Πόθεν Έσχες των πολιτικών και των Πόθεν Έσχες όλων των άλλων που είναι υπόχρεοι, όπως παραδείγματος χάριν των δημοσιογράφων όπως είπατε ή και των δικαστικών ακόμα, είναι ότι τα Πόθεν Έσχες των ελλήνων πολιτικών δεν ελέγχονται από τους ίδιους, δηλαδή από υπηρεσία της Βουλής, ελέγχονται από Ορκωτούς λογιστές. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, είναι μια πολύ πρωτοποριακή κίνηση. Οι Ορκωτοί λογιστές λοιπόν ελέγχουν τον καθένα για το Πόθεν Έσχες το οποίο υποβάλλει – αυτό να το κρατήσετε, είναι το Πόθεν Έσχες που υποβάλλει, είναι μια δήλωση για τον καθένα δηλαδή – και από εκεί και πέρα συντάσσουν ένα φύλλο ελέγχου το οποίο έρχεται στην Επιτροπή του Άρθρου 21 στην οποία έχω την τιμή να είναι Πρόεδρος και στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι όλων των κομμάτων και τρεις Ανώτατοι δικαστικοί οι οποίοι έχουν επιλεγεί με κλήρωση από τις Ολομέλειες των τριών Ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας. Αυτή λοιπόν η Επιτροπή αφού διαβάσει τις Εκθέσεις για τον καθένα από τους συναδέλφους υπόχρεους ξεχωριστά συντάσσει τη δική της έκθεση – πόρισμα που αναφέρεται στα γενικά συμπεράσματα. Θα σας θυμίσω ότι στην προηγούμενη Βουλή του 2000 είχε ληφθεί μια απόφαση για τον αναδρομικό έλεγχο του Πόθεν Έσχες, δηλαδή ανετέθη στην Επιτροπή μας να κάνει ένα έλεγχο αναδρομικά από το 1989 μέχρι και το έτος χρήσης 2001. Αυτό ήταν μια τεράστια δουλειά αν αναλογιστείτε ότι ήταν 669 υπόχρεοι που περίπου κατά μέσο όρο είχαν δέκα δηλώσεις, είχαμε περίπου να ελέγξουμε 6.000 δηλώσεις. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι ήταν πάρα πολύ μεγάλος ο όγκος δουλειάς. Έγινε αυτό και ολοκληρώθηκε ήδη και μέσα σε αυτό τον έλεγχο τον αναδρομικό του Πόθεν Έσχες υπήρχε και η άλλη απόφαση τότε των πολιτικών αρχηγών, την οποία επικύρωσε η Επιτροπή του Άρθρου 21, ότι θα πρέπει να γίνει και ο έλεγχος των χρηματιστηριακών συναλλαγών. Μέσα λοιπόν στον αναδρομικό έλεγχο του Πόθεν Έσχες αυτών των ετών είναι και ο έλεγχος των χρηματιστηριακών συναλλαγών των βουλευτών 1998 – 2001, που θα δοθούν στη δημοσιότητα. Εγώ έχω επανειλημμένως πει ότι θα δοθούν όλα στη δημοσιότητα, αυτός ήταν και ο λόγος για τον οποίο η κα. Πρόεδρος της Βουλής ζήτησε και πήρε από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων την έγκριση ότι μπορούν αυτά να δημοσιοποιηθούν. Διότι δεν σας κρύβω ότι υπήρχε ένα μικρό ερωτηματικό με τον Νόμο 3213/2003 που έλεγε ότι πρέπει να δημοσιοποιούνται τα Πόθεν Έσχες αλλά στο σύνολο τους και όχι επί μέρους στοιχεία και επειδή τα χρηματιστηριακά θεωρούνται επιμέρους στοιχεία γι’ αυτό φροντίσαμε και πήραμε από την ανεξάρτητη Αρχή αυτή τη γνωμοδότηση που μπορούμε πλέον να τα δημοσιοποιήσουμε όλα. Αυτά θα είναι έτοιμα αυτή τη βδομάδα, έχω την υποχρέωση στις 9 του μηνός να τα παραδώσω στην κα. Πρόεδρο της Βουλής και τον αρμόδιο Υπουργό Δημόσιας Διοίκησης Εσωτερικών και Αποκέντρωσης και από εκεί και πέρα πιστεύω ότι στις 10 του μηνός θα δοθούν στη δημοσιότητα όλες αυτές οι εκθέσεις από το 1989 έως το 2001. Θα είναι ένας αναλυτικός πίνακας που θα αναφέρονται τα έσοδα, οι καταθέσεις, οι αγορές, οι πωλήσεις μετοχών όλων των συναδέλφων υπόχρεων για Πόθεν Έσχες.

 

ΔΗΜ: Φαντάζομαι θα έχουμε δουλειά εμείς οι δημοσιογράφοι…

«Ιωάννης Τραγάκης»: Νομίζω θα έχετε δουλειά ναι, θα έχετε αρκετή δουλειά διότι θα σας δώσω συγχρόνως και τα Πόθεν Έσχες του 2004. Ολοκληρώθηκε και ο έλεγχος του 2004 ώστε να μην υπάρχει καμιά εκκρεμότητα διότι δεν σας κρύβω ότι όταν ανέλαβα το 2004, δεν είχε προχωρήσει πολύ αυτός ο περιβόητος αναδρομικός έλεγχος, ο οποίος τώρα ολοκληρώθηκε. Μάλιστα χρησιμοποιήθηκαν πάνω από 50 Ορκωτοί λογιστές μαζί και με τους βοηθούς τους, είναι ένας πολύ μεγάλος όγκος δουλειάς πιστέψτε με. Όταν θα δημοσιοποιηθεί θα καταλάβετε για τι όγκο δουλειάς μιλάμε.

 

ΔΗΜ: Τώρα μας απαντήσατε, καθώς ήθελα να σας ρωτήσω γιατί καθυστέρησε η παράδοση του Πόθεν Έσχες…

«Ιωάννης Τραγάκης»: Είναι τεράστιος ο όγκος δουλειάς, σκεφθείτε ότι πρέπουν να ελεγχθούν περίπου 6.000 Πόθεν Έσχες όπου το καθένα είχε την ιδιαιτερότητα του…

 

ΔΗΜ: Αυτό που ίσως δεν είπαμε στον κόσμο που μας ακούει είναι ότι από το 2003 οι βουλευτές απαγορεύεται να κάνουν χρηματιστηριακές συναλλαγές και επομένως γι’ αυτό είναι μέχρι το 2003 ο έλεγχος.

«Ιωάννης Τραγάκης»: Οι βουλευτές από το 2003 και μετά με τον Νόμο 3213 απαγορεύεται να έχουν χρηματιστηριακές συναλλαγές όπως βέβαια και οι Υπουργοί και οι Υφυπουργοί δεν είχαν από το 2000 τη δυνατότητα να προβαίνουν σε τέτοιες συναλλαγές. Να κάνω μόνο μια παρένθεση εδώ και να πω ότι απαγορεύεται να προβαίνουν σε χρηματιστηριακές συναλλαγές, δηλαδή ένας βουλευτής ο οποίος πρωτομπαίνει στη  βουλή και έχει ένα ορισμένο αριθμό μετοχών μπορεί μόνο να τις πουλήσει, δεν μπορεί να κάνει αγορές και πωλήσεις, μπορεί να πουλήσει αν έχει περιουσιακό στοιχείο ορισμένες μετοχές.

 

ΔΗΜ: Μάλιστα. Κύριε Τραγάκη είναι πολύ διαφωτιστικά όλα αυτά και ασφαλώς θα έχουν πολύ ενδιαφέρον τα στοιχεία που θα προκύψουν, να μελετηθούν, να δούμε τι γίνεται εκείνη την επίμαχη περίοδο αλλά περισσότερο ήθελα να σας ρωτήσω ένα άλλο μεγάλο θέμα. Ήταν αυτό που ανέκυψε όταν οι πολιτικοί αρχηγοί συμφώνησαν και εν τέλει κρέμασαν το Προεδρείο αν δεν κάνω λάθος και βγήκε αυτή η απόφαση για τους βουλευτές που δεν εξελέγησαν και στη συνέχεια τα κόμματα έκαναν πίσω και μπήκε ο Τύπος στη μέση και μπέρδεψε περισσότερο τα πράγματα…αυτή είναι η δική μου αίσθηση, έχω δίκιο ή άδικο;

«Ιωάννης Τραγάκης»: Απόλυτο δίκιο έχετε. Καταρχήν η πρώτη παρατήρηση που θα ήθελα να κάνω πάνω σε αυτό το θέμα είναι ότι το επίδομα δεν θα αφορούσε συνεχώς όλους τους βουλευτές που δεν θα εξελέγοντο, αφορούσε μόνο τους βουλευτές εκείνους οι οποίοι ήταν 61 τον αριθμό και οι οποίοι δεν εξελέγησαν στη Βουλή του 2004.

 

ΔΗΜ: Συγγνώμη, αυτό είναι σημαντικό γιατί και εγώ είχα μείνει με την αίσθηση ότι θα αφορούσε κάθε μη εκλεγόμενο…

«Ιωάννης Τραγάκης»: Όχι, όχι αφορούσε μόνο εκείνους τους βουλευτές που αιφνιδίασε το ασυμβίβαστο. Θα σας θυμίσω ότι με την ψήφιση του Συντάγματος τότε που ζητήθηκε από τους βουλευτές να επιλέξουν μεταξύ του επαγγέλματος τους και του βουλευτικού αξιώματος, αυτό αιφνιδίασε ορισμένους επαγγελματίες και μιλάμε για ελεύθερους επαγγελματίες, αυτούς τους 61. Αφορούσε λοιπόν μόνο εκείνης της περιόδου και μόνο τα συγκεκριμένα 61 πρόσωπα, τα οποία μάλιστα είδα και στον Τύπο ποια περίπου ήταν και όλοι προέρχονταν από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ.

 

ΔΗΜ: Μάλιστα. Και δημιουργήθηκε, λοιπόν, το ζήτημα, έγινε ντόρος εκεί, απασχολήθηκε η επικαιρότητα, ανεκλήθη αυτή η απόφαση και έμεινε ένα ερώτημα : τι γίνεται με το ασυμβίβαστο το οποίο όταν συζητήθηκε θυμάμαι και εγώ είχαν γίνει πολλές τοποθετήσεις και κάποιοι υποστήριζαν – προσωπική μου άποψη ότι είχαν δίκιο- ότι ο βουλευτής που δεν μπορεί να ασκήσει επάγγελμα, φυσικά όχι εις βάρος των βουλευτικών του καθηκόντων, είναι ευάλωτος, είναι δούλος του αρχηγού ή της κομματικής ηγεσίας. 

«Ιωάννης Τραγάκης»: Εγώ εδώ θα ήθελα να τονίσω το ουδέν κακό αμιγές καλού διότι πράγματι με τη ρύθμιση εκείνη βγήκε στην επιφάνεια και το θέμα του ασυμβιβάστου το οποίο μπορώ να σας πω ότι περισσότερα προβλήματα δημιούργησε παρά έλυσε, δηλαδή το ολικό ασυμβίβαστο, το απαρέγκλιτο ασυμβίβαστο, δηλαδή αυτό που επιβλήθη με το Σύνταγμα και το οποίο είναι μοναδικό, κρατήστε το αυτό, είναι μοναδικό, δεν υπάρχει σε καμιά άλλη χώρα του κόσμου τέτοιο σκληρό ασυμβίβαστο. Εγώ έχω την αίσθηση ότι η λύση πρέπει να βρίσκεται στη μέση. Δηλαδή να υπάρχει μερικό ασυμβίβαστο, να συμφωνήσουν όλοι που μπορεί να επηρεάσει. Και βέβαια αφορά μόνο τους ελεύθερους επαγγελματίες διότι όπως είναι γνωστό οι δημόσιοι υπάλληλοι ή οι υπάλληλοι των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου παραιτούνται για να βάλουν υποψηφιότητα και να βγουν βουλευτές. Επομένως, νομίζω ότι θα πρέπει να οδηγηθούμε σε λύση μερικού ασυμβιβάστου αφού εξετάσουμε με λεπτομέρεια και μεγάλη προσοχή που το λειτούργημα του βουλευτή μπορεί να επηρεάσει την επαγγελματική λειτουργία.

 

ΔΗΜ: Και αυτό πρέπει να γίνει φυσικά μέσα σε Συνταγματική Αναθεώρηση.

«Ιωάννης Τραγάκης»: Όχι απαραίτητα, διότι όπως γνωρίζετε και ο κοινός νομοθέτης μπορεί να λύσει το θέμα του μερικού ασυμβιβάστου. Είχε γίνει μια προσπάθεια από την προηγούμενη κυβέρνηση η οποία δεν ευοδώθηκε, πιστεύω, εύχομαι και ελπίζω ότι η σημερινή κυβέρνηση θα φέρει κάποιο θέμα για το μερικό ασυμβίβαστο.

 

ΔΗΜ: Μάλιστα. Κύριε Πρόεδρε να σας ευχαριστήσω πάρα πολύ για την ενημέρωση.

«Ιωάννης Τραγάκης»: Και εγώ να σας ευχαριστήσω και να σας ευχηθώ καλή σας μέρα.

Print
1378 Rate this article:
No rating
Όροι χρήσηςΠολιτική ΑπορρήτουCopyright 2024 ΙΩΑΝΝΗΣ Π. ΤΡΑΓΑΚΗΣ
Επιστροφή πάνω