Search
× Search
Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024

Ομιλίες

/ Κατηγορίες: Ομιλίες

Ομιλία του Βουλευτή Β' Πειραιά, κ. Γιάννη Τραγάκη

Αγαπητοί συνάδελφοι,

 

Ο κρατικός προϋπολογισμός του 2018, για τον οποίο συζητάμε σήμερα, ο κρισιμότερος ίσως προϋπολογισμός των τελευταίων ετών, αντανακλά την αποτυχία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ για το 2017, καθώς επιφέρει νέους φόρους, νέες περικοπές και εγκλωβίζει την οικονομία σε ένα περιβάλλον στασιμότητας.

 

Είναι ο τρίτος προϋπολογισμός, υπερβολικής λιτότητας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Συνεχίζεται για 4η χρονιά η αποτυχημένη συνταγή. Είναι πολιτική παράνοια.

 

  • Περιλαμβάνει 1,9 δις ευρώ μέτρα περικοπής συντάξεων και κοινωνικών επιδομάτων και αύξησης φόρων.

 

  • Είναι αντιαναπτυξιακός.

 

  • Δεν προωθεί τις μεταρρυθμίσεις και αποκρατικοποιήσεις που έχει ανάγκη ο τόπος.

 

  • Δεν πληρώνει τα χρέη στον ιδιωτικό τομέα, στερώντας από επιχειρήσεις και εργαζόμενους την αναγκαία ρευστότητα.

 

  • Και αφού αποτυγχάνει στην προσέλκυση επενδύσεων, δεν κάνει ούτε δημόσιες επενδύσεις, όπως αποδεικνύει η χαμηλή απορροφητικότητα στου ΕΣΠΑ και η υποεκτέλεση του ΠΔΕ.

 

Δεν το λέμε μόνο εμείς, το Γραφείο του Προϋπολογισμού στη Βουλή επίσης διατυπώνει σοβαρή κριτική σε βασικά σημεία του Προϋπολογισμού:

 

  • Το «κοινωνικό μέρισμα» πιθανό να έχει δυσμενείς παρενέργειες για την ανάπτυξη αφού χρηματοδοτείται κυρίως μέσω φόρων (σελ. 6)

 

  • Οι προβλέψεις για την ανάπτυξη και τις ιδιωτικές επενδύσεις χαρακτηρίζονται ως αρκετά αισιόδοξες. Αναφέρει μάλιστα ότι «γεγονότα της επικαιρότητας το γ’ τρίμηνο του 2017 συσκοτίζουν τις φιλόδοξες προοπτικές, αναδεικνύοντας την ανάγκη για σημαντικές περαιτέρω προσπάθειες στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος πραγματικά φιλικού για τις επιχειρήσεις» (σελ 8-9).

 

  • Βάζει εντός εισαγωγικών τα πλεονάσματα των ασφαλιστικών ταμείων και τα χαρακτηρίζει ως «εντυπωσιακά» – αμφισβητώντας στην ουσία την προέλευσή τους. Επισημαίνει αβεβαιότητες ως προς την πραγματοποίησή τους, που πηγάζουν από το βαθμό πραγματοποίησης δαπανών που εκκρεμούν (σελ. 11) – δηλαδή την έκδοση εκκρεμών χιλιάδων συντάξεων.

 

  • Δεν είναι οικονομικά ορθολογική η προσδοκία ότι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης μπορούν να συμβαδίζουν με αυξήσεις φόρων και μειώσεις δαπανών (δηλαδή με τις προϋποθέσεις διατήρησης πρωτογενών πλεονασμάτων) (σελ. 12).

 

  • Η σημαντική βελτίωση του λόγου των εσόδων προς το ΑΕΠ μετά το 2014 επιτεύχθηκε μέσω υπερφορολόγησης και όχι μέσω καταπολέμησης φοροδιαφυγής ή αναθέρμανσης οικονομικής δραστηριότητας (σελ. 13)

 

Αγαπητοί συνάδελφοι,

 

Ο προϋπολογισμός του 2018, είναι ένας προϋπολογισμός υπερφορολόγησης.

Με πρωτοφανή «τερτίπια» η κυβέρνηση αποκρύπτει από τον Προϋπολογισμό τα επώδυνα, άδικα και αχρείαστα μέτρα και τις περικοπές που θα εφαρμοστούν το 2018. Μέτρα που η ίδια έχει φέρει και έχει ψηφίσει.

 

Συγκεκριμένα για το 2018 έχουν ήδη ψηφιστεί και θα εφαρμοστούν:

 

  1. Η μείωση του ΕΚΑΣ 238 εκ. €,

 

  1. Η κατάργηση της έκπτωσης για ιατρικές δαπάνες, 121 εκ. €,

 

  1. Η κατάργηση έκπτωσης 1,5% στην παρακράτηση φόρου, 68 εκ. €,

 

  1. Η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών, 59 εκ. €

 

  1. Η αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά, 50 εκ. €

 

  1. Η μείωση του επιδόματος θέρμανσης, 58 εκ. €

 

  1. Το «πάγωμα» συντάξεων, 328 εκ.€

 

  1. Οι περικοπές στο μισθολόγιο για 150 χιλιάδες ένστολους

 

  1. Η κατάργηση επιδομάτων για όσους δικαιούνται ΚΕΑ.

 

Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση φροντίζει να μειώσει τις δαπάνες κατά 2,1 δισ. ευρώ με το μεγαλύτερο ψαλίδι να πέφτει σε συντάξεις, υγεία και πρόνοια, καθώς το σχετικό κονδύλι για Ασφάλιση, Περίθαλψη και Κοινωνική Προστασία μειώνεται από 21,037 δισ. φέτος σε 19,438 δισ. ευρώ το 2018.

 

Οι δαπάνες για δημόσιες επενδύσεις παραμένουν στα ίδια χαμηλά επίπεδα με το 2017, στα 6,75 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, το ποσοστό των επενδύσεων σε σχέση με το ΑΕΠ του 2018 εξακολουθεί να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα και προσεγγίζει το 3,6% του ΑΕΠ.

 

Η πορεία εκτέλεσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε)

παρουσιάζει το 2017 τραγική επιβράδυνση, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014.

 

Ειδικότερα, έναντι συνολικών πληρωμών ΠΔΕ 3,3 δισ. € το 2014 , την αντίστοιχη περίοδο του 2017 καταγράφονται συνολικές πληρωμές μόλις 1,4 δισ. €. Αντίστοιχα η απορροφητικότητα κατέρχεται από το 42,7% στο 21,95%.

 

Δυστυχώς, οι προκηρύξεις νέων έργων παραμένουν ακόμη στο στάδιο του προελέγχου.

 

Το 2017 το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος παραμένει στα απαράδεκτα χαμηλά επίπεδα του 20%, με απορρόφηση μόλις 1,16 δισ. € και με τάσεις συνεχούς επιβράδυνσης.

 

Συγκριτικά, το 2014, το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος κατέγραφε απορρόφηση ύψους 3,1 δισ. € και ποσοστό 51%.

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

 

Είναι προφανές, ότι αυτή η πολιτική δεν οδηγεί πουθενά.

 

Μια χώρα που δεν αναπτύσσεται δεν μπορεί να διατηρεί τέτοια πλεονάσματα.

 

Η επιδίωξη πρωτογενών πλεονασμάτων σε αυτά τα επίπεδα συμπιέζει επιπρόσθετα τον ιδιωτικό τομέα, τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, ενώ ταυτόχρονα οι αυξήσεις των φόρων αποθαρρύνουν την εργασία και την επιχειρηματικότητα, δημιουργούν ένα ασφυκτικό περιβάλλον στην οικονομία και υποσκάπτουν το στόχο της ανάπτυξης.

 

Η κυβέρνηση μας λέει ότι η Οικονομία πάει τόσο καλά ώστε είναι σε θέση να κάνει παροχές το 2017, διανέμοντας ξανά «κοινωνικό μέρισμα».

 

Τα χρήματα, όμως, αυτά δεν αποτελούν προϊόν ανάπτυξης της Οικονομίας, αλλά αποτέλεσμα της υπερβολικής φορολόγησης που επιβλήθηκε στη μεσαία τάξη.

 

Για αυτούς τους λόγους, απαραίτητη προϋπόθεση για να βγούμε από την κρίση είναι η πολιτική αλλαγή

 

Γιατί αυτή η κυβέρνηση ούτε θέλει, ούτε μπορεί να κάνει πράξη τις μεταρρυθμίσεις και να οδηγήσει τη χώρα σε πραγματική έξοδο από την κρίση και τα μνημόνια.

 

Είναι μια αναξιόπιστη, ανίκανη και ανερμάτιστη κυβέρνηση που εξελίχθηκε σε κυβέρνηση σκανδάλων, διαπλοκής και διαφθοράς

 

Απαιτείται αλλαγή κυβέρνησης.

 

Είναι ανάγκη να υπάρξει μια κυβέρνηση υπεύθυνη, με κοινωνική ευαισθησία και ρεαλιστικό πρόγραμμα, που θα ξαναδώσει αξιοπιστία και πάλι στη χώρα.

 

Η Ελλάδα χρειάζεται κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη.

 

Ελπίζουμε για τον τόπο, το συντομότερο δυνατό.

Print
1732 Rate this article:
No rating
Όροι χρήσηςΠολιτική ΑπορρήτουCopyright 2024 ΙΩΑΝΝΗΣ Π. ΤΡΑΓΑΚΗΣ
Επιστροφή πάνω