Παρέμβαση στην Επιτροπή ΔΕΚΟ της Βουλής - Ακρόαση του Προέδρου και του Δ/ντος Συμβούλου Ο.Σ.Ε. ΑΕ (26.1.2016)
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΒΟΥΤΣΗΣ (Πρόεδρος της Βουλής - Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Τραγάκης.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Θα φέρετε Αντιπρόεδρο; Γιατί βλέπω σήμερα φέρατε μόνο Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο. Έχετε φέρει και Αντιπρόεδρους κι επειδή είδα ότι έχετε 10 Οργανισμούς, 10 έχετε, λοιπόν, αν έχετε τη φάμπρικα Πρόεδρος, Αντιπρόεδρος ξεχωριστό πρόσωπο και ξεχωριστός και ο Διευθύνων Σύμβουλος μαζεύονται τριάντα άτομα. Σαν πολλά δεν είναι; Ενώ σ' αυτούς τους 10 Οργανισμούς υπάρχουν μόνο 10; Διότι είναι ο ίδιος Πρόεδρος και ο ίδιος Διευθύνων Σύμβουλος. Γιατί δεν ακολουθείτε αυτό το μοντέλο;
Επίσης, άκουσα από τον κ. Πρόεδρο και είπε ότι ενημερώθηκε από εσάς για τον Σιδηρόδρομο, από τον Υπουργό, είπε ότι ενημερώθηκε. Εσείς έχετε έρθει σε επαφή καθόλου με τον προηγούμενο Πρόεδρο του Σιδηροδρόμου; Πότε και πόσες φορές; Γιατί θα ήθελα να το ακούσω αυτό, πόσες φορές ήρθατε σε επαφή, και αν θέλετε να μου πείτε και το λόγο, καλό θα ήταν.
Να διορθώσω τον προτεινόμενο Διευθύνοντα Σύμβουλο, ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ από τις 3/4/2013 δεν είναι θυγατρική του ΟΣΕ, έχει μεταβιβαστεί όλο το σύνολο του μετοχικού κεφαλαίου στο Ελληνικό Δημόσιο, επομένως δεν είναι. Το λέω, απλώς για να σας διορθώσω μήπως δεν το είχατε υπόψη σας.
Θα κάνω μια γενική διαπίστωση για το Σιδηρόδρομο, τον οποίο εγώ θεωρώ το πλέον οικολογικό μέσο μεταφοράς, όχι μόνο μαζικής μεταφοράς αλλά και εμπορευμάτων. Είναι πράγματι, λίγο απαξιωμένος στη χώρα μας, αν και έχουν γίνει αρκετές προσπάθειες, όμως, από την προηγούμενη διοίκηση. Πήραμε όλοι το ενημερωτικό σημείωμα το οποίο μας έδωσαν διότι, ο Σιδηρόδρομος στην Ελλάδα έχει ορισμένες ιδιαιτερότητες. Εκτός του ότι είναι «βαριά» υποδομή και θέλει υψηλές επενδύσεις, έχει και την εδαφολογική ιδιαιτερότητα, την οποία δεν πρέπει να ξεχνάμε σε ό,τι αφορά όταν καταφερόμεθα εναντίον του Σιδηροδρόμου, μη λαμβάνοντας υπόψη τις εδαφολογικές ιδιαιτερότητες της χώρας μας.
Πρέπει να γίνει ένας εξορθολογισμός, καταρχάς, στην τιμή του εισιτηρίου και να δούμε τι γίνεται με τις άγονες γραμμές και τις γραμμές χαμηλής κίνησης. Υπάρχει ένα χρέος το οποίο έχει μεταβιβαστεί ήδη και εκεί νομίζω, θα πρέπει η ΤΡΕΝΟΣΕ αν προχωρήσετε στην ιδιωτικοποίηση- που απ' ό,τι φαίνεται θα προχωρήσετε στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΕΝΟΣΕ- 750 εκατ. € η ΤΡΕΝΟΣΕ είναι που πρέπει να αποδώσει στον ΟΣΕ και όταν γίνει η ιδιωτικοποίηση αυτομάτως αυτά τα χρήματα, δεν ξέρω τι θα γίνουν.
Θα συμφωνήσω για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ. Επειδή και στις προηγούμενες ακροάσεις που είχαμε κάνει εγώ είχα αναφερθεί προσωπικά ότι η ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, κατά εκτιμήσεις της διοίκησης, είναι περίπου 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Είναι μια αρκετά καλή ακίνητη περιουσία, αλλά δυστυχώς, το μεγαλύτερο μέρος της ακίνητης περιουσίας είναι στα κέντρα των πόλεων, ενώ τώρα δεν χρειάζονται στα κέντρα των πόλεων αυτά τα πολύ ωραία ακίνητα και «φιλέτα» που έχει. Μπορεί, λοιπόν, να γίνουν οι κόμβοι έξω, ώστε να μπορέσει να αξιοποιηθεί αυτή η ακίνητη περιουσία.
Επίσης, θέλω να ρωτήσω, είπατε ότι διαβάσατε την Έκθεση την οποία έχει υποβάλει από το Δεκέμβριο η προηγούμενη διοίκηση, για τη δημοπράτηση του πενταετούς προγράμματος, το οποίο πενταετές πρόγραμμα είναι ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα, διότι έχει «ώριμα» έργα, αρκετά από αυτά είναι γέφυρες, σήραγγες ή σταθμοί και είναι έτοιμοι για δημοπράτηση. Κανονικά η δημοπράτηση έπρεπε να έχει γίνει από το Δεκέμβριο. Δεν έχει γίνει, δεν ξέρω γιατί έχει καθυστερήσει, δεν ξέρω αν περιμένετε να έρθει η καινούργια διοίκηση για να γίνει η δημοπράτηση, πάντως, τα έργα είναι έτοιμα προς δημοπράτηση από το Δεκέμβριο και δεν έχουν δημοπρατηθεί ακόμα.
Θα ήθελα να πω για το σύνολο των χρημάτων που απαιτούνται, διότι κοίταξα καλά τα οικονομικά μεγέθη τα οποία μας έδωσε η προηγούμενη διοίκηση. Είδα ότι ο ΟΣΕ αυτή τη στιγμή περιλαμβάνεται μέσα στις 20 καλύτερες αναπτυσσόμενες ελληνικές επιχειρήσεις, άρα παραλαμβάνετε μια εταιρεία η οποία είναι σε καλή οικονομική κατάσταση. Καλή οικονομική κατάσταση που μπορεί να χρηματοδοτήσει και τα έργα τα οποία απαιτούνται για την ανάταξη, δηλαδή, την ανανέωση του υλικού που όπου χρειάζεται και την ανάταξη των σιδηροδρομικών τροχιών. Ο προϋπολογισμός είναι περίπου 188 εκατ. € όπως είδατε, με τη δημοπράτηση θα πάρει περίπου 150 εκατ. €, από αυτά τα 100 εκατ. € είναι δεσμευμένα στην Τράπεζα της Ελλάδος τα 85 εκατ. €, είναι τα 19 εκατ. € τα οποία είναι από τις αποδόσεις από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, επομένως, κατά κάποιο τρόπο, το πρόγραμμα αυτοχρηματοδοτείται. Αυτό θα πρέπει να το λάβετε πολύ σοβαρά υπόψη σας διότι, είναι ένα από τα περισσότερο θετικά τα οποία σας αφήνει η προηγούμενη διοίκηση.
Σας αφήνει δηλαδή, ένα έτοιμο πρόγραμμα ανάταξης, σας αφήνει έτοιμα και ώριμα έργα και σας αφήνει και χρήματα. Τι χρειάζεται όμως; Έχω την αίσθηση ότι πρέπει να προχωρήσετε γρήγορα στην ανανέωση του προσωπικού, δηλαδή να προχωρήσετε στις 174 νέες προσλήψεις, οι οποίες είναι προσλήψεις που άπτονται κυρίως των καινούργιων συνθηκών που υπάρχουν. Δηλαδή π.χ., απαιτούνται προγραμματιστές, απαιτούνται ειδικότητες οι οποίες λείπουν αυτή τη στιγμή. Κοίταξα το οργανόγραμμα και είδα, ότι πάρα πολλά από αυτά τα οποία μπορούσαν να γίνουν, λείπουν.
Επίσης, επειδή μιλήσατε και για την ΕΡΓΟΣΕ, θα ήθελα να πω ότι ο εναγκαλισμός ΟΣΕ - ΕΡΓΟΣΕ, πρέπει λίγο να αναταχθεί, να αναπροσαρμοστεί. Παρουσιάζεται το φαινόμενο, η ΕΡΓΟΣΕ να έχει η ίδια το μελετητικό έργο και το κατασκευαστικό. Αυτό δεν είναι σωστό, διότι ο ίδιος άνθρωπος, ο οποίος κάνει τη μελέτη κάνει και την κατασκευή. Κανονικά θα έπρεπε το μελετητικό έργο να περάσει στον ΟΣΕ και το εργολαβικό έργο να περάσει στην ΕΡΓΟΣΕ, διότι έτσι παρουσιάζονται στρεβλώσεις και έχουν καταγγελθεί αρκετές στρεβλώσεις πάνω σ' αυτό το θέμα. Θα σας αναφέρω μια στρέβλωση, σαν παράδειγμα. Όταν γίνεται το λεγόμενο πρόγραμμα, το SLA, για την υλοποίηση εργασιών συντήρησης, εκεί συμβαίνει το εξής. Παραλαμβάνει η ΕΡΓΟΣΕ τα έργα συντήρησης και συγχρόνως, είναι σαν να τα παραλαμβάνει ο ΟΣΕ, διότι είναι θυγατρική η ΕΡΓΟΣΕ του ΟΣΕ και παρατηρείται αυτό το φαινόμενο. Αυτό πρέπει οπωσδήποτε να διορθωθεί, διότι αν δεν διορθωθεί θα φέρει πάρα πολλές στρεβλώσεις. Ήδη, ο ΟΣΕ έχει κάνει τις μελέτες αυτές, έχει προτείνει κιόλας με ποια πρόταση θα γίνει η συντήρηση, η οποία θα είναι και η ετήσια συντήρηση. Δεν θα κοστίζει πολύ, θα κοστίζει περίπου 20 - 25 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, θα έχει όμως τη δυνατότητα ανά πάσα στιγμή η συντήρηση αυτή να υλοποιείται με το όχημα συντήρησης, όπως λένε, το οποίο είναι ένα ηλεκτρονικό όχημα, που συντηρεί και συγχρόνως, εντοπίζει τα προβλήματα που υπάρχουν και αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό έργο. Το SLA, για να ξέρετε, εφαρμόζεται σχεδόν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.
Κλείνοντας, θα ήθελα να πω και απευθύνομαι σε εσάς, κύριε Πετράκη, ότι καλό είναι να μην παίρνουμε αριστερόμετρο για να μπορέσουμε να πάρουμε μια θέση. Διάβασα το βιογραφικό σας και είδα ότι τονίζετε με πολύ μεγάλη επίταση την προσήλωση σας γενικά στην Αριστερά, στην ΚΝΕ καταρχάς, στο ΚΚΕ, μετά στον ΣΥΡΙΖΑ, στη Ριζοσπαστική Αριστερά. Δεν νομίζω ότι εμείς οι μηχανικοί, γιατί είμαστε και οι δύο μηχανικοί και έχουμε τελειώσει και οι δύο το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, όταν πάμε να καταλάβουμε μια θέση, καλό θα είναι να προβάλουμε κυρίως τα προσόντα και έχετε προσόντα, δεν λέω ότι δεν έχετε προσόντα και μάλιστα ήσασταν και πολύ προσεκτικός και μπορώ να σας πω ότι ήταν πολύ προσεκτική η δική σας διατύπωση και η πρότασή σας, όπως βλέπετε το όραμα για τον ΟΣΕ.
Αυτό όμως με προδιαθέτει αρνητικά, διότι έχει παραγίνει πια, ειλικρινά σας μιλάω. Δεν αναφέρομαι στον κ. Πρόεδρο, αναφέρομαι σε εσάς και μέσω υμών, αναφέρομαι στην κυβέρνηση. Έχει παραγίνει αυτό το γεγονός, να έρχονται στελέχη. Θα ήθελα να σας παρακαλέσω πάρα πολύ, εσείς ειδικά να ανατρέξετε σε όλες τις περιπτώσεις των προηγούμενων. Θα το ήθελα αυτό, θα ήθελα να το ψάξετε - γιατί εγώ το έχω ψάξει - να δείτε ποιους πρότειναν για πρόεδρους και διευθύνοντες σύμβουλους σε Οργανισμούς, ποιους πρότειναν σε Ταμεία, για να δείτε ότι δεν ήταν το πρωταρχικό, αυτό το οποίο κυριαρχούσε, το που πιστεύουν πολιτικά. Θέλω να το διορθώσετε αυτό και πρέπει να το διορθώσετε. Ήδη, η ελληνική κοινωνία το έχει βαθμολογήσει αυτό αρνητικά και βέβαια, η άποψή μας είναι αρνητική. Θα σας ευχηθούμε, βεβαίως, καλή επιτυχία. Εύχομαι μετά από έξι μήνες, αν και εσείς είσαστε εκεί και εμείς εδώ, να μας δοθεί η ευκαιρία να τα ξαναπούμε, όπως προβλέπει ο Κανονισμός της Βουλής, για να μπορέσουμε να σας βαθμολογήσουμε και στα πρώτα βήματα τα οποία θα κάνετε στον οργανισμό.