Search
× Search
Παρασκευή, 2 Μαΐου 2025

Ομιλίες

/ Categories: Ομιλίες

Παρέμβαση του Αντιπροέδρου της Επιτροπής Θεσμών & Διαφάνειας της Βουλής στη συνεδρίαση για το θέμα του "πολιτικού χρήματος"

Παρέμβαση του Αντιπροέδρου της Επιτροπής Θεσμών & Διαφάνειας της Βουλής κ. Γιάννη Τραγάκη στη συνεδρίαση της 24ης Ιανουαρίου 2012 με θέμα ημερησίας διάταξης: "Συζήτηση των μελών της Επιτροπής με τον Υπουργό Εσωτερικών, κ. Αναστάσιο Γιαννίτση, για τη χρηματοδότηση, τη διαφάνεια και τον έλεγχο των οικονομικών των κομμάτων και των πολιτικών προσώπων και για άλλα ζητήματα που αφορούν το ευρ΄θυτερο θέμα του πολιτικού χρήματος

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ: Νομίζω ότι τελικά τα περισσότερα θα τα πούμε την άλλη Τρίτη, όταν θα έχουμε και τους εκπροσώπους των κομμάτων. Εδώ θα μπορούσαμε να αναφέρουμε μερικές σκέψεις μας. Θα καταθέσω μερικές σκέψεις μου, επειδή διετέλεσα Πρόεδρος της Επιτροπής του άρθρου 21 επί 3,5 χρόνια και θα ήθελα να καταθέσω την εμπειρία μου σε σχέση με τα ελεγκτικά. Κατ΄αρχήν θα ήθελα να υπενθυμίσω σε όλους ότι εκτός από τους βουλευτές που συμμετέχουν, εκπρόσωποι όλων των κομμάτων, στην Επιτροπή του άρθρου 21 συμμετέχουν και τρεις ανώτατοι δικαστικοί, οι οποίοι επιλέγονται από τα τρία Ανώτατα Δικαστήρια της χώρας με κλήρωση στις ολομέλειές τους. Αυτό τουλάχιστον είναι ένα αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι μπορεί να ελεγχθεί η διαφάνεια. Και τους ελέγχους δεν τους κάνει η Επιτροπή του άρθρου 21. Τους ελέγχους και των υποψηφίων βουλευτών, αλλά και των κομμάτων, τους κάνει ένα Σώμα Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών, όπως κάνουν ελέγχους οι Ορκωτοί Ελεγκτές Λογιστές σε όλες τις μεγάλες εταιρείες, σε όλες τις ΔΕΚΟ και οι οποίοι υποβάλλουν τις εκθέσεις τους, τα πορίσματά τους, που περνούν από την Επιτροπή του άρθρου 21, η οποία κάνει και έλεγχο. Δηλαδή, π.χ. εγώ θυμάμαι ότι από τους 420 υπόχρεους προς κατάθεση πόθεν έσχες εμπλεκόμενους πολιτικούς, εμείς ελέγχαμε τουλάχιστον τους 150, δειγματοληπτικά. Αν είναι δειγματοληψία, 150 στους 420. Όταν είχαμε εδώ τους ανώτατους δικαστικούς, τους επικεφαλείς των Ανώτατων Δικαστηρίων της χώρας, τους ρώτησα επισταμένως εάν κάνουν δειγματοληπτικό έλεγχο, έστω στο ελάχιστο, για τα πόθεν έσχες των δικαστικών. Η απάντηση ήταν όχι. Ρώτησα αν κάνουν π.χ. έλεγχο έστω στο ελάχιστο για τα πόθεν έσχες των δικηγόρων. Όχι. Εάν γίνεται δειγματοληπτικός έλεγχος στο ελάχιστο για τα πόθεν έσχες των δημοσιογράφων. Όχι. Θέλω, να πω λοιπόν ότι γίνεται έλεγχος των πόθεν έσχες και των πολιτικών αλλά και των κομμάτων.

Σε σχέση με τα οικονομικά των κομμάτων, κατ΄ αρχήν η μεγάλη μας αγωνία είναι ότι δεν έχει ψηφιστεί ο εφαρμοστικός νόμος του Συντάγματος για τη λειτουργία των κομμάτων. Αν είναι δυνατόν να μην έχουμε το νόμο ο οποίος θα δίνει το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα λειτουργούν τα κόμματα σαν οργανισμοί. Διότι εδώ, όπως πολύ σωστά είπε ο Πρόεδρος ο κύριος Κακλαμάνης, τα κόμματα είναι αρχηγικά. Αυτός είναι ο λόγος.

Έγιναν πολλές προσπάθειες για τις χρηματοδοτήσεις των κομμάτων, για τον τρόπο λειτουργίας και για τον έλεγχο και για τη διαφάνεια. Για παράδειγμα, εγώ νομίζω ότι ήταν πρωτοποριακός νόμος ο 3213. Αυτός ήταν πραγματικά ένας πρωτοποριακός νόμος, του οποίου «πατέρας» ήταν ο κ. Κακλαμάνης και όπως και οι νόμοι 3274 και 3242 που είχε φέρει ο κ. Παυλόπουλος. Όμως, υπήρχαν ορισμένα κενά τα οποία εντοπίστηκαν στην πράξη. Τα κενά ήταν ότι «αλληθωρίζαμε» λίγο. Δηλαδή ήμαστε λίγο υποκριτικοί. Δεν είναι δυνατόν, παραδείγματος χάριν, σε έξοδα προεκλογικής περιόδου για μια πολύ μεγάλη περιφέρεια, όπως είναι η Β’ Αθήνας, να έχει ανώτατο ποσό το οποίο μπορεί να χαλάσει ένας υποψήφιος - μιλώ πάντα για τους Βουλευτές, 112 χιλιάδες ευρώ, αν δεν απατώμαι ή σε μια περιφέρεια όπως η δική μου να έχει ανώτατο όριο 72 χιλιάδες. Αυτό ήταν υποκριτικό. Είχα προτείνει και τότε, την αύξηση του ποσού. Ούτως ή άλλως, κυρίως και το εννοώ αυτό, αυτά καλύπτονται με ίδιες δαπάνες.
Ως προς το κυρίως θέμα μας, η κρατική επιχορήγηση είναι δύο ειδών. Είναι η τακτική και η εκλογική για την οποία εκλογική επιχορήγηση δεν μιλήσαμε καθόλου. Συνήθως, τις έχουμε ενώσει και όταν οι εκλογικές αναμετρήσεις είναι δύο τον ίδιο χρόνο, είναι 0,35 τοις χιλίοις και το 1,04 για την κρατική επιχορήγηση, συγκεντρώνουν το 1,39 που είναι η επιχορήγηση όταν είμαστε σε προεκλογικό έτος. Εγώ, προσωπικά, δεν θα είχα αντίρρηση να μειωθεί αυτό και δεν θα είχαν αντίρρηση και τα κόμματα. Είμαι σίγουρος γι' αυτό. Εκείνο, όμως, που πρέπει να τακτοποιηθεί οπωσδήποτε, είναι τι θα πρέπει να γίνει με τα χρέη των κομμάτων στις τράπεζες και ερχόμαστε, νομίζω, στο κυριότερο θέμα, γιατί για εμένα, αυτό είναι το κυριότερο θέμα και αυτή τη στιγμή, είναι και το πιο επίκαιρο.
Αυτή τη στιγμή, τα χρέη των κομμάτων στις τράπεζες είναι περίπου 260 εκατομμύρια. Σε μια συγκεκριμένη τράπεζα, τα χρέη φτάνουν τα 240 εκατομμύρια. Στη συγκεκριμένη αυτή τράπεζα, μέχρι τον Ιούνιο του 2010, το επιτόκιο ήταν πολύ χαμηλό, ως όφειλε και όπως ήταν σε όλες τις συναλλαγές τους, αλλά το 2010 και μετά, «σκαρφάλωσε» πολύ. Έφθασε, παραδείγματος χάριν, στο 8,65%. Από το 1,6% που έπαιρναν όλες οι εταιρείες σ' αυτή τη συγκεκριμένη τράπεζα, πήγε στο 8,65%. Αυτό και μόνο, έκανε τα κόμματα να μην μπορούν να αντεπεξέλθουν στις τρέχουσες υποχρεώσεις τους και οι τρέχουσες υποχρεώσεις τους είναι πολλές.
Εγώ, λοιπόν, θα πρότεινα να γίνει μια ρύθμιση. Αυτό δεν αφορά εσάς και τόσο, κ. Υπουργέ, αλλά, νομίζω ότι και ο λόγος σας θα μετρήσει σε αυτή την ιστορία ως προς τον Υπουργό των Οικονομικών. Για παράδειγμα, οι τράπεζες δέχονται κούρεμα των κρατικών ομολόγων και παίρνουν επιχορήγηση. Οι τράπεζες έχουν πάρει ήδη 50 δισεκατομμύρια και πρόκειται να πάρουν άλλα 30 δισεκατομμύρια. Σ’ ένα μέρος αυτών, δηλαδή περίπου 250 εκατομμύρια, να γίνει μια ρύθμιση. Δηλαδή, π.χ., το 50% να «παγώσει» και για το υπόλοιπο 50% να υπάρχει η συναλλαγή τράπεζας με το δημόσιο, δηλαδή να αναλάβει την εγγύηση το δημόσιο, το οποίο δανείζεται με επιτόκιο περίπου της τάξεως του 4%. Αυτό θα είναι μια ελάφρυνση για τα κόμματα.
 

Νομίζω ότι αυτό είναι και το κυρίαρχο θέμα αυτής μας της συζήτησης, διότι και στις ξένες χώρες, όπως σωστά είπε και ο κ. Υπουργός, υπάρχουν επιχορηγήσεις στα κόμματα και μάλιστα, γενναίες. Μπορεί μερικοί να λένε ότι στη χώρα μας είναι λίγο υψηλό το ποσοστό και μπορεί να είναι, αλλά είναι υψηλό το ποσοστό στις μικρές χώρες, διότι οι μικρές χώρες έχουν υψηλότερο ποσοστό γιατί οι εκλογικές δαπάνες είναι περίπου ίδιες. Στις μεγάλες χώρες, αυτές των 80 - 100 εκατομμυρίων, μπορεί οι εκλογικές δαπάνες να είναι σε ποσοστό. Εάν το πάρουμε σε απόλυτους αριθμούς, είναι πολύ μεγαλύτερες και βέβαια, μπορεί να γίνει και σε είδος επιχορήγησης

Έχουμε εδώ επανειλημμένως τονίσει, κύριε Υπουργέ, για τις συχνότητες. Έχουμε επανειλημμένως τονίσει στην Επιτροπή μας ότι οι συχνότητες είναι ένα δημόσιο αγαθό. Από τη στιγμή, λοιπόν, που οι συχνότητες είναι ένα δημόσιο αγαθό, μπορεί να προσφέρει το δημόσιο από αυτό το αγαθό, μια επιχορήγηση προς τα κόμματα. Διότι, μην ξεχνάτε ότι οι μεγαλύτερες και οι περισσότερες δαπάνες στα κόμματα, είναι η διαφήμιση και οι δημοσκοπήσεις διότι τώρα έχει πέσει το έντυπο και οι διαφημίσεις στα πάνελ έχουν τελειώσει. Επομένως, είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία εάν, από τις ιδιωτικές εταιρείες και τα ιδιωτικά κανάλια, προσφέρεται ένας συγκεκριμένος χρόνος προς τα κόμματα, στην προεκλογική περίοδο, για να μπορέσουν να προωθήσουν τις ιδέες τους, νομίζω ότι αυτό θα ήταν μια προσφορά του δημόσιου όπως επίσης, θα μπορούσε να γίνει και μια προσφορά ακινήτων. Το δημόσιο έχει πάρα πολλά ακίνητα και όλα τα κόμματα δεν έχουν ιδιόκτητη στέγη. Όλα τα κόμματα είναι σε ενοίκιο. Θα μπορούσαν, λοιπόν, να προσφερθούν χώροι. Το Κ.Κ.Ε. έχει μια δική του ιδιομορφία. Το Κ.Κ.Ε., όπως ξέρετε, δεν σφραγίζει για κουπόνια και εκτός αυτού, δεν δέχεται έλεγχο των οικονομικών του στην Επιτροπή.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΡΑΝΤΗΣ: Κανέναν. Έτσι. Για να μην μας «γαργαλάνε» με αυτό το θέμα.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ: Έχουν αυτή τη θεωρία. Ας την έχουν τη θεωρία αυτή, αλλά σημασία έχει, όμως, ότι τα κόμματα πληρώνουν υπέρογκα ενοίκια και από κει και πέρα, θα μπορούσε το δημόσιο να προσφέρει. Για παράδειγμα, υπάρχει το ακίνητο του Κεράνη στην ιδιαιτέρα μου περιφέρεια, τον Πειραιά, το οποίο το έβαλε το δημόσιο σε δημοπρασία, κ. Πρόεδρε, 14 εκατομμύρια και δεν πήγε κανείς να το πάρει. Μετά, το έβαλε στα 10 εκατομμύρια και δεν πήγε κανείς να το πάρει. Αυτό θα μπορούσε να προσφερθεί και να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις, ώστε να στεγαστούν εκεί ορισμένες υπηρεσίες.
Ως προς τη διαφάνεια και σ’ αυτή δίνω πολύ μεγάλη σημασία διότι πρόκειται για χρήματα του δημοσίου, πρέπει αυτά να διαχειρίζονται κατά τον καλύτερο τρόπο. Τα κόμματα, όπως ξέρετε, λειτουργούν με βιβλία εσόδων - εξόδων. Θα ήθελα να το τονίσω αυτό και να αποτίσω φόρο τιμής σε έναν άνθρωπο ο οποίος έχει αδικηθεί, στον Γιάννη Βαρθολομαίο, ο οποίος ως υπεύθυνος των οικονομικών της Ν.Δ., είχε εισαγάγει το θεσμό του βιβλίου εσόδων – εξόδων τρίτης κατηγορίας από το 1996, εάν δεν απατώμαι. Από τότε, η Ν.Δ. είχε βιβλία Γ’ κατηγορίας, όταν τα αλλά κόμματα είχαν, περίπου, ας μου επιτραπεί η έκφραση, μπακαλοτέφτερα. Δηλαδή, είχαν ένα τετράδιο στο οποίο στη μία σελίδα έγραφαν τα έσοδα και στην άλλη, τα έξοδα. Τώρα, όλα τα κόμματα έχουν οργανωμένα λογιστήρια με λογιστές και λογιστικά γραφεία τα οποία έρχονται σε επαφή με τους ορκωτούς ελεγκτές λογιστές, οι οποίοι, σε συγκεκριμένες ημερομηνίες κατ' έτος, πηγαίνουν και κάνουν έλεγχο στα οικονομικά τους. Δίνω μεγάλη σημασία σ’ αυτό διότι διαχειρίζονται χρήματα τα οποία περνούν από επιχορήγηση, δηλαδή από τον Έλληνα φορολογούμενο και πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί σε αυτά.

Κλείνοντας και ανακεφαλαιώνοντας, θέλω να πω ότι σ’ εκείνο στο οποίο δίνω μεγάλη σημασία είναι ότι δεχόμαστε να γίνει περικοπή και το τονίζω αυτό, στη χρηματοδότηση των κομμάτων, αλλά θα πρέπει να γίνει και μια συγκεκριμένη ενέργεια, ώστε τα κόμματα να έχουν τη δυνατότητα οικονομικής αυτοδυναμίας. Βέβαια, υπάρχει και το θέμα των χρεών που είναι βασικό. Θα ήθελα να σας αναφέρω ένα μόνο παράδειγμα. Τα κόμματα θεωρούνται επιχειρήσεις και έχουν Φ.Π.Α. 23%. Δηλαδή, για παράδειγμα, εάν ένα κόμμα θέλει να εκδώσει ημερολόγια ή οτιδήποτε, εάν διαθέσει τα προϊόντα του αυτά, τότε έχει Φ.Π.Α. 23%. Για ποιο λόγο γίνεται αυτό, όταν υπάρχουν άλλοι οι οποίοι έχουν χαμηλότερο ποσοστό Φ.Π.Α.; Σας ευχαριστώ.

Print
1769 Rate this article:
No rating
Όροι χρήσηςPrivacy StatementCopyright 2025 ΙΩΑΝΝΗΣ Π. ΤΡΑΓΑΚΗΣ
Επιστροφή πάνω