Search
× Search
Πέμπτη, 25 Απριλίου 2024

Ομιλίες

/ Κατηγορίες: Ομιλίες

Παρέμβαση του Βουλευτή Β' Πειραιά κ. Γιάννη Τραγάκη στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών & Διαφάνειας

Τον λόγο έχει ο κ. Τραγάκης, επί της διαδικασίας.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ: Κυρία Πρόεδρε, θα ήθελα να ρωτήσω κάτι διαδικαστικό τον κ. Καραγρηγορίου, ο οποίος ανέλαβε τον έκτο μήνα του 2016. Στείλατε την Έκθεση Πεπραγμένων του 2015 και μετά την κοινοποίηση, ότι θα συζητείτο η Έκθεση Πεπραγμένων του 2015, στείλατε και την Έκθεση Πεπραγμένων του 2016. Από αυτές τις δύο Εκθέσεις σας αφορά μόνο το β΄ εξάμηνο του 2016.

Η Διοίκηση είναι μεν ενιαία, αλλά το ερώτημά μου είναι το παρακάτω. Έχουμε 2019, την Έκθεση του 2017 πότε θα την υποβάλετε; Γιατί καθυστερούν, ειδικά στην Επιτροπή σας, αυτοί οι έλεγχοι και η υποβολή των Εκθέσεων στην Επιτροπή; Οι άλλες Επιτροπές τις υποβάλλουν κάπως νωρίτερα. Θα ήθελα μία απάντηση επ’ αυτού, επειδή πρόκειται για διαδικαστικό θέμα.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής - Γ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Τον λόγο έχει ο κ. Καραγρηγορίου.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΡΑΓΡΗΓΟΡΙΟΥ (Προέδρος της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων): Καταρχάς, κυρία Πρόεδρε, ευχαριστώ. Να ξεκινήσω απαντώντας στον κ. Τραγάκη μιας και τέθηκε η συγκεκριμένη ερώτηση. Όντως, αναγνωρίζουμε ότι έχει υπάρξει καθυστέρηση ως προς την κατάθεση της Έκθεσης Πεπραγμένων του 2017, η οποία οφείλεται σε αποχώρηση υπαλλήλων που έχει γίνει το τελευταίο διάστημα και οι οποίοι ασχολούνταν με την Έκθεση. Όμως, οφείλεται και σε σημαντική μείωση του προσωπικού της Αρχής, που θα ήθελα να αναφερθώ και στη συνέχεια πιο αναλυτικά, γιατί είναι ένα ζήτημα κομβικό και στρατηγικό για την πορεία και το ρόλο της Αρχής, όπως πρέπει να εξελιχθεί στο μέλλον.

Ωστόσο, δεν θέλω να ακουστούν ως δικαιολογίες αυτά που θα πω. Αναγνωρίζουμε ότι υπάρχει μία καθυστέρηση. Ως προς το γιατί ερχόμαστε για τα έτη 2015 και 2016, οφείλουμε να ερχόμαστε, ακόμη και αν έχει γίνει αλλαγή Προέδρου. Μάλιστα, έθεσα και το σχετικό ερώτημα στη Γραμματεία της Επιτροπής, αν πρέπει να έρθουμε για το έτος που δεν ήμουν ο Πρόεδρος της Αρχής. Όμως, έπρεπε να παραστώ και να παρουσιαστεί η συγκεκριμένη Έκθεση, καθώς ο προηγούμενος Πρόεδρος δεν είχε παραστεί.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ: Επειδή μου δώσατε, κυρία Πρόεδρε, αυτή την ευκαιρία θα επιμείνω. Όταν σας ακροαστήκαμε στις 28/6 του 2016, είχαμε ζητήσει και τότε, επειδή συζητούσαμε και την Έκθεση του 2014, που ήταν Πρόεδρος ο κ. Στεργιώτης, εάν είχε παραιτηθεί και γενικά τι είχε γίνει τότε με τον κ. Στεργιώτη, γιατί δεν είχαμε πάρει απάντηση. Δεν είναι δική σας η απάντηση. Το σχετικό ερώτημα είχε υποβληθεί προς τον κ. Υπουργό, που τότε παρίστατο στη δική σας παρουσίαση. Ήταν ο κ. Τσακαλώτος, ο οποίος, όμως, δεν είχε απαντήσει.

Κυρία Πρόεδρε, θέτω αυτό το θέμα, γιατί όταν υπάρχει αποχώρηση μιας ηγεσίας σε μία Αρχή, λογικό είναι όταν έχουμε να ακροαστούμε τον επόμενο Πρόεδρο, να έρχεται και ο προηγούμενος για να μας αναλύει, αν παραιτήθηκε και γιατί παραιτήθηκε, εάν τον παραίτησαν και γιατί, για να ξέρουμε τι γίνεται και με τη διάδοχο κατάσταση. Αυτό ήταν το ερώτημά μου.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής - Γ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Το λόγο έχει ο κ. Καραγρηγορίου.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΡΑΓΡΗΓΟΡΙΟΥ (Προέδρος της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων): Αξιότιμες κυρίες και αξιότιμοι κύριοι Βουλευτές, με ιδιαίτερη χαρά και τιμή συμμετέχουμε στη συνεδρίαση αυτή για να παρουσιάσουμε τον απολογισμό της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων. Θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω, κάνοντας μία συνολική αναφορά στα έτη που είμαι Πρόεδρος της ΕΕΕΠ, για να διευκολύνω και τη συζήτηση που θα ακολουθήσει.

Το έτος 2016, το έτος, δηλαδή, που υπήρξε ο διορισμός μου και ανέλαβα την προεδρία της Αρχής, στη συνεδρίαση αυτής της Επιτροπής, της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, είχα αναφέρει ότι ο σκοπός μας είναι να πατήσουμε στα θετικά και στις βάσεις που είχαν υπάρξει το προηγούμενο διάστημα. Δεν είχαμε σκοπό να μηδενίσουμε, ούτε να ξεκινήσουμε από το μηδέν. Ο στόχος ήταν να πατήσουμε στα θετικά, στις βάσεις που είχαν μπει και να προχωρήσουμε μπροστά.

Και αυτό, ακριβώς, κάναμε, επιλέγοντας να ασχοληθούμε με όλα τα εκκρεμή και «ανοιχτά» θέματα τα οποία ήταν, όντως, πολλά, μεγάλα και δύσκολα. Θέματα τα οποία παρέμεναν εκκρεμή και δημιουργούσαν δυσλειτουργίες, ανισορροπίες και προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία της νόμιμης αγοράς. Αυτά τα προβλήματα ανατροφοδοτούσαν, συνεχώς, εντάσεις, τριβές, δικαστικές διαμάχες και, εν τέλει, ζημιά για το δημόσιο συμφέρον.

Από την πλευρά μας, δεν διστάσαμε στιγμή, να λάβουμε πρωτοβουλίες άμεσα και εμπροσθοβαρώς, παρά το αντίξοο περιβάλλον που είχε δημιουργηθεί και ευνοούσε τη στασιμότητα και τη μη λήψη αποφάσεων για προβλήματα που είχαν, ήδη, «κακοφορμίσει». Λάβαμε κρίσιμες αποφάσεις για την ισόρροπη ρύθμιση της αγοράς τυχερών παιγνίων, με βάση τις βέλτιστες διεθνείς και ευρωπαϊκές πρακτικές πάντοτε, προκειμένου να διαμορφωθεί ένα νόμιμο, ελεγχόμενο και υπεύθυνο περιβάλλον που προστατεύει τον παίκτη, ώστε μέσα από αυτό το νόμιμο περιβάλλον η παικτική δραστηριότητα να διοχετευτεί στα νόμιμα δίκτυα και να φύγει από τα παράνομα δίκτυα.

Στο πλαίσιο αυτό, επιλέξαμε να ξεκινήσουμε με τα δυσκολότερα και τα πιο περίπλοκα θέματα. Αυτά βάλαμε ως προτεραιότητα, γιατί θεωρούσαμε ότι έτσι πρέπει να ξεκινήσουμε, γιατί αν δεν ξεκινούσαμε έτσι, αυτά τα προβλήματα θα παρέμεναν και θα είχαμε μία κατάσταση που στο μέλλον δεν θα μπορέσουμε να τα λύσουμε.

Ένα τέτοιο θέμα που ταλάνισε την ελληνική κοινωνία για δεκαετίες και που η μη επίλυση του είχε οδηγήσει στην έκρηξη της παράνομης αγοράς με «φρουτάκια» σε δυσθεώρητα επίπεδα ήταν ένα από αυτά, το οποία βάλαμε ως προτεραιότητα και επιλέξαμε να ασχοληθούμε μαζί του και να επιληφθούμε άμεσα. Ένα θέμα που η θεσμική του επίλυση είχε δαιμονοποιηθεί, ακριβώς για να μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι νόμιμη και παράνομη αγορά. Έτσι, χωρίς νόμιμη αγορά, η παράνομη αγορά να συνεχίζει τα να αναπτύσσεται ανενόχλητη και να μακροημερεύει.

Σε αυτό το πλαίσιο, δράσαμε αποφασιστικά και προχωρήσαμε άμεσα στην ολοκλήρωση και αναθεώρηση του κανονιστικού και νομοθετικού πλαισίου για τα τυχερά παίγνια που διεξάγονται με παιχνιδομηχανήματα, που είχε ως επακόλουθο, όπως θα γνωρίζετε, και την εκκίνηση του πρότζεκτ από την ΟΠΑΠ Α.Ε. με ένα σωστό, ισορροπημένο και υπεύθυνο τρόπο, με έναν από τους αυστηρότερους κανονισμούς σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Μάλιστα, στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, που είχε συζητηθεί και ανάλογο νομοσχέδιο, είχαν αναλυθεί διεξοδικά όλα αυτά τα θέματα. Είχαν προσκληθεί και οι προηγούμενοι Πρόεδροι και είχε γίνει μία εποικοδομητική συζήτηση για αυτά τα θέματα.

Βέβαια, μεγάλης σημασίας ήταν και η μείωση των νόμιμων δικτύων από 35.000, που προέβλεπε η αρχική σύμβαση, σε 25.000, μία παρέμβαση που δημιουργεί ένα πιο ελεγχόμενο περιβάλλον με λιγότερα μαγαζιά, τα οποία με τη σειρά τους μπορούν να αποτελέσουν ισχυρό αντίβαρο στα παράνομα μαγαζιά, στο παράνομο δίκτυο.

Σήμερα, δύο και πλέον έτη μετά την εκκίνηση της ανάπτυξης του νόμιμου δικτύου παιχνιδομηχανημάτων VLTs, μπορούμε με βεβαιότητα να ισχυριστούμε, ότι αυτή η ανάπτυξη έχει επιφέρει ένα καίριο πλήγμα στον παράνομο τζόγο. Φυσικά, όλες οι «Κασσάνδρες» της δαιμονοποίησης διαψεύστηκαν, διότι, εν τέλει, η νόμιμη ρύθμιση είναι αυτή, η οποία θα πρέπει πάντοτε να επιδιώκουμε. Όσο δεν επιδιώκουμε τη νόμιμη ρύθμιση, ρίχνουμε «νερό στο μύλο» της παράνομης αγοράς.

Μία, ακόμη, από τις κύριες παρεμβάσεις μας στη νόμιμη αγορά αποτέλεσε η αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου για την αγορά καζίνο, στην κατεύθυνση της εξυγίανσης των υφιστάμενων επιχειρήσεων καζίνο της αγοράς αυτής, οι οποίες να υπενθυμίσουμε ότι είναι επιχειρήσεις εντάσεως εργασίας και, βεβαίως, είχαν πληγεί σημαντικά από την κρίση, η οποία υπήρξε το προηγούμενο διάστημα.

Το νέο νομοθετικό πλαίσιο θέσπισε κίνητρα, αλλά, ταυτόχρονα, θέσπισε και υποχρεώσεις. Αυτή, βέβαια, η παρέμβαση -πρέπει να το πούμε- είναι αυτή που, ταυτόχρονα, άνοιξε το δρόμο για την προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων και για τη σύνδεση της αγοράς καζίνο με το τουριστικό προϊόν της χώρας, με τρανό παράδειγμα το διαγωνισμό του καζίνο στο Ελληνικό που προκηρύχθηκε πρόσφατα από την ΕΕΕΠ και εδώ και μέρες είναι στον «αέρα».

Μία αδειοδότηση με τεράστια αναπτυξιακή διάσταση, αφού αποτελεί αναβλητική αίρεση για το ξεκίνημα της συνολικής επένδυσης του Ελληνικού, αλλά και μία αδειοδότηση, η οποία, αυτή καθαυτή, έχει σημαντικό αναπτυξιακό αντίκτυπο, αφού δεν πρόκειται για ένα απλό καζίνο, αλλά αφορά στην προσέλκυση και ανάπτυξη -βάσει και των προδιαγραφών που εμείς θέσαμε ως ΕΕΕΠ στη διακήρυξή μας- μιας γιγαντιαίας επένδυσης τουριστικού χαρακτήρα από την επιχείρηση που θα λάβει την άδεια.

 

Μιας επένδυσης που είναι «greenfield», δηλαδή,  θα αναπτυχθεί εκ του μηδενός σε ένα οικόπεδο που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάτι, θα αναπτυχθεί από την επιχείρηση που θα αδειοδοτηθεί για το καζίνο, με νέα κεφάλαια, που προφανώς θα τονώσει και τον κατασκευαστικό κλάδο, με υποχρέωση ανάπτυξης 5άστερου ξενοδοχείου τουλάχιστον 2000 κλινών, συνεδριακού Κέντρου τουλάχιστον 12.000τμ και γηπέδου, θεάτρου και για άλλες πολιτιστικές και αθλητικές χρήσεις χώρου, τουλάχιστον 3.000 θέσεων, μια επένδυση που θα συμβάλει στην αύξηση της επισκεψιμότητας της Αθήνας, αλλά και την προσέλκυση εγχώριων και αλλοδαπών καταναλωτών υψηλού εισοδήματος, τους λεγόμενους «vip πελάτες», τα οποία όλα αυτά, προφανώς, θα αυξήσουν την μέση τουριστική δαπάνη, την επιμήκυνση του χρόνου παραμονής των επισκεπτών, την άντληση της εποχικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και φυσικά θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.

Ο νέος αυτός ρόλος της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων στην προώθηση τόσο μεγάλων στρατηγικών επενδύσεων προς όφελος της ελληνικής Οικονομίας, είναι κάτι που και εμείς το επιδιώξαμε- δεν υπήρχε στο παρελθόν, πρώτη φορά η ΕΕΕΠ αναλαμβάνει έναν τέτοιο ρόλο- ταυτόχρονα όμως μας γεμίζει ευθύνη, ώστε να ανταποκριθούμε με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα, γιατί όπως όλοι γνωρίζουμε, είναι μια εποχή που θέλουμε τις επενδύσεις, χρειαζόμαστε τις επενδύσεις, στη φάση που είναι η ελληνική Οικονομία, έχουν πολλαπλά οφέλη και θα δώσουν αξία για το Δημόσιο, για την ελληνική Οικονομία και κοινωνία. Αυτό κάναμε.

Τέλος, επιδιώξαμε την συνολική και οριστική ρύθμιση της αγοράς του διαδικτύου, με σχετικό νόμο που αναπτύχθηκε σε διαβούλευση το προηγούμενο διάστημα και αναμένεται να ψηφιστεί το επόμενο, δρομολογείται η λήξη του μεταβατικού καθεστώτος που ίσχυε για πάρα πολλά χρόνια- να υπενθυμίσω, αυτό το μεταβατικό καθεστώς είχε θεσμοθετηθεί το έτος 2011 και συνέχιζε όλα αυτά τα χρόνια- και εμείς από τη δικιά μας την πλευρά, ετοιμάσαμε το σχέδιο του κανονισμού για το διαδίκτυο, που και αυτό, αναρτήθηκε για διαβούλευση, η οποία έληξε πριν λίγες εβδομάδες, στην οποία συμμετείχαν πάρα πολλοί Φορείς και κατέθεσαν τις απόψεις τους.

Έτσι, στο άμεσο μέλλον θα έχουμε μια διαδικτυακή αγορά με κανονικές άδειες και με ένα κανονιστικό πλαίσιο, που θα διασφαλίζει τον αυστηρό έλεγχο των εταιρειών αυτών, καθώς και την άμεση πρόσβαση της Επιτροπής Παιγνίων στο σύνολο της παικτικής δραστηριότητας, μέσω on-line διασύνδεσης με τους server των εταιριών. Να υπενθυμίσω, ότι αυτή τη στιγμή δεν είχαμε καμία διασύνδεση με τους server των εταιριών, ήταν εταιρείες που είχαν την έδρα τους στο εξωτερικό και όλες οι δηλώσεις τους ήταν κατόπιν δήλωσης και δεν είχαμε πρόσβαση στην παικτική δραστηριότητα.

Ταυτόχρονα με τις ενέργειες όμως, για την ολοκλήρωση του ρυθμιστικού και αδειοδοτικού πλαισίου, δεν «μείναμε με σταυρωμένα χέρια» μέχρι αυτό να ολοκληρωθεί, αλλά αξιοποιήσαμε όσα εργαλεία είχαμε διαθέσιμα για τον έλεγχο της παράνομης διεξαγωγής, εντατικοποιήσαμε τους σχετικούς ελέγχους ώστε να αντιμετωπίσουμε μια μάστιγα, που έχει προφανώς τεράστιες κοινωνικές, οικονομικές και δημοσιονομικές επιπτώσεις, έχουμε απώλεια εσόδων εκατομμυρίων ευρώ όσο συνεχίζεται ένα τέτοιο φαινόμενο και φυσικά, οδηγεί όμως και σε έναν ανεξέλεγκτο εθισμό, σε απάτη και σε εκμετάλλευση ανθρώπων από οργανωμένες εγκληματικές ομάδες.

Πρέπει εδώ να επισημάνουμε και να υπενθυμίσουμε, ότι η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων ως προς το κατασταλτικό σκέλος, λειτουργήσει το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, που είναι σαφώς οριοθετημένες και συγκεκριμένες. Υπάρχουν στις αρμοδιότητες και όρια αυτών, ως προς το επίγειο διαδίκτυο, περιορίζονται με το άρθρο 52α του ν.4002/2011, όπως ορίζεται σαφώς, ότι η αρμοδιότητα ελέγχου των παράνομων καταστημάτων ανήκει στην Ελληνική Αστυνομία.

Όμως, ιδιαίτερα στο διαδίκτυο, έχουμε αξιοποιήσει στο έπακρο την αρμοδιότητά μας, που είναι ο έλεγχος και ο εντοπισμός μη-αδειοδοτημένων ιστοτόπων, μέσω της ένταξής τους στην λεγόμενη «black list». Είναι μια εξουσιοδότηση που μας είχε δώσει ο νόμος, την οποία έχουμε αξιοποιήσει στο έπακρο. Αξίζει να αναφέρουμε, ότι αυτή η εντατικοποίηση απέφερε συγκεκριμένους καρπούς και  θα ήθελα να καταθέσω κάποια στοιχεία.

Η «black list» ξεκίνησε πρώτη φορά τον Ιούλιο του 2013 και μέχρι το Μάιο του 2016 είχαν ενταχθεί σε αυτήν 600 ιστότοποι. Σήμερα οι ιστότοποι έχουν ξεπεράσει τους 2.700 εντός δύο ετών. Μόνο την περίοδο του μουντιάλ εντάχθηκαν στην «black list» 1.700 ιστότοποι και μαζί με αυτά τα νούμερα όμως θα ήθελα να τονίσω, ότι όλοι οι έλεγχοι αυτοί δεν είναι μια απλή συμπλήρωση ενός ιστοτόπου σε μια λίστα, προϋποθέτουν εξατομικευμένους ελέγχους, προϋποθέτουν καταγραφή υλικού και σχετική τεκμηρίωση, είναι μια διαδικασία ελεγκτική η οποία είναι και σύνθετη και απαιτεί τεχνογνωσία και χρόνο, δεν είναι μια διαδικασία ούτε αυτόματη, ούτε λίγων λεπτών, χρειάζεται μια συγκεκριμένη ελεγκτική διαδικασία, για την οποία βέβαια εμείς, σε πολύ μεγάλο βαθμό, έχουμε αξιοποιήσει τεχνολογικά εργαλεία για να μπορούμε να έχουμε αυτά τα αποτελέσματα.

Ωστόσο, έχει μια σημασία να αναφερθεί, ότι αυτή η εντατικοποίηση των ελέγχων έχει γίνει με πολύ λιγότερο Προσωπικό απ' αυτό που διέθετε η ΕΕΕΠ τα προηγούμενα χρόνια, αφού το έτος 2014 η Αρχή διέθετε 173 υπαλλήλους- εκ των οποίων οι 120  υπηρετούντες στην κεντρική Υπηρεσία- ενώ σήμερα διαθέτει 95 υπαλλήλους με περίπου 45 στην κεντρική Υπηρεσία, οι υπόλοιποι είναι ελεγκτές καζίνο και προέρχονται από τον παλιό κλάδο των ελεγκτών καζίνο και είναι άνθρωποι οι οποίοι ήταν εξειδικευμένοι αμιγώς σε αυτό το αντικείμενο, με προοπτική βέβαια, αυτοί οι 45 της κεντρικής Υπηρεσίας να μειωθούν και άλλο τους επόμενους  2 μήνες, λόγω αποχωρήσεων Προσωπικού λόγω κινητικότητας.

Άρα έχουμε μια τρομακτική συρρίκνωση, όπως ανέφερα και στην αρχή, αφού αποχώρησαν 80 υπάλληλοι της κεντρικής Υπηρεσίας και  στο σημείο αυτό θα ήθελα να κάνω μια παρένθεση. Η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων είναι από τις Αρχές που συστήθηκαν αμιγώς με αποσπασμένους υπαλλήλους, δεν έχει μόνιμους υπαλλήλους, έτσι στήθηκε εξαρχής και είναι μια από τις παθογένειες της Αρχής, η οποία έρχεται από το παρελθόν.

Εμείς αυτό που θέλουμε, είναι να ολοκληρωθεί και ο οργανισμός της Αρχής, τον οποίο έχουμε καταθέσει, να γίνουν οι μετατάξεις στην Αρχή, να δοθεί και η δυνατότητα αποσπάσεων, να ξεπεράσουμε γραφειοκρατικές δυσκολίες και καθυστερήσεις, οι οποίες είναι γνωστές σε όλους ότι υπάρχουν, άλλα ειδικά σε μια Αρχή με αυτές τις ιδιαιτερότητες και με τον τρόπο που στήθηκε, θέλουμε και επιθυμούμε να υπάρξει μια μεταχείριση τέτοια, προκειμένου να μη βρεθούμε σε αδιέξοδο το επόμενο διάστημα, ένα διάστημα που ναι μεν ο κόσμος της Αρχής συρρικνώνεται, αλλά οι υποχρεώσεις και οι αρμοδιότητες έχουν αυξηθεί ουσιαστικά και όπως σας είπα, έχουμε αδειοδοτήσεις πια, με αναπτυξιακή διάσταση, έχουμε ελέγχους, έχουμε τον έλεγχο του διαδικτύου, έχουμε την αδειοδότηση του διαδικτύου, την εφαρμογή του νέου νόμου για τα καζίνο- που είναι μια νομοθεσία που αφορά και τα υφιστάμενα καζίνο, που πρέπει να τους δοθεί η δυνατότητα και από τη δικιά μας την πλευρά ως διοικητικός μηχανισμός, να αξιοποιήσουν τα οφέλη τα οποία έχει, αλλά και τα κίνητρα και προφανώς τις υποχρεώσεις που έχει, ο νόμος- άρα άρρηκτα, με την επιτυχία και την αποτελεσματικότητα του έργου μας, έχει να κάνει η οργανική ολοκλήρωση της Αρχής. Είναι για εμάς ένα καυτό ζήτημα.

Μιλήσαμε για την εντατικοποίηση των ελέγχων και της εποπτείας, η οποία είχε και αδιαμφισβήτητα αποτελέσματα υπέρ των δημοσίων εσόδων. Το 2015 ο τζίρος των εταιριών διαδικτύου ήταν 123 εκατομμύρια ευρώ- το έσοδο του Δημόσιου, η λεγόμενη «συμμετοχή», ήταν 37 εκατομμύρια ευρώ- το 2016 ο τζίρος πήγε στα 215 εκατομμύρια ευρώ- το Δημόσιο εισέπραξε 75 εκατομμύρια ευρώ- το 2017 ο τζίρος ανέβηκε στα 296 εκατομμύρια ευρώ και το Δημόσιο εισέπραξε 100 εκατομμύρια ευρώ και το 2018 ο τζίρος έκλεισε στα 391 εκατομμύρια ευρώ και το έσοδο υπέρ του Δημοσίου ήταν 137 εκατομμύρια ευρώ.

Ο κύκλος εργασιών, που ρώτησε ο κ.Βορίδης, είναι κύκλος εργασιών των εταιρειών διαδικτύου του μεταβατικού καθεστώτος και η εξέλιξή του και τα δεδομένα δείχνουν μια αύξηση των εσόδων του Δημοσίου κατά 370%, έστω και σε αυτό το μεταβατικό πλαίσιο, μέσω της αυξημένης εποπτείας, τόσο στην παράνομη αγορά και από την «black list», αλλά και στις εταιρείες αυτές, που παρότι δεν είχαμε πρόσβαση στην παικτική τους δραστηριότητα και στους server τους, ωστόσο με πιο τακτική παρακολούθηση των εσόδων τους, με διασταυρώσεις μέσα από φόρμες που κάναμε- βάλαμε την μηνιαία παρακολούθηση των εταιρειών αυτών, ενώ παλιότερα ήταν 3μηνιαία- και με άλλες ενέργειες, είχαμε σαν αποτέλεσμα την αύξηση αυτή των εσόδων του Δημοσίου.

Δεν σταματάμε εδώ, χρειάζεται περαιτέρω εντατικοποίηση των προσπαθειών και χρειάζεται ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου. Αυτό είναι βέβαιο και βεβαίως, έχει διαφανεί και θα ήθελα και αυτό να το καταθέσω ότι το υπάρχον πλαίσιο αρμοδιοτήτων, ελεγκτικών κυρίως, ως προς το παράνομο, περιορίζει τη δυνατότητα παρεμβάσεων αξιοποίησης της τεχνογνωσίας της Αρχής και την έκταση και το βάθος των συνεργασιών και γι' αυτό πρέπει να διευρυνθεί.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, κλείνω, λέγοντας τα εξής: Τα τελευταία χρόνια η νόμιμη αγορά τυχερών παιγνίων βρίσκεται σε φάση μετασχηματισμού, σε φάση ολοκλήρωσης του θεσμικού πλαισίου. Με τις ενέργειές μας δρομολογήσαμε παρεμβάσεις σε όλα τα θέματα. Θεωρούμε ότι πολλά έχουν επιτευχθεί, αλλά και πολλά ακόμη μπορούν και πρέπει να γίνουν. Ιδιαίτερα στη θωράκιση και την ενίσχυση του πλαισίου για την αποτελεσματικότερη καταστολή του φαινομένου της παράνομης διεξαγωγής, αλλά και στην ολιστική αντιμετώπιση των επιβλαβών κοινωνικών συνεπειών των τυχερών παιγνίων στα ζητήματα εθισμού, σε ζητήματα που αφορούν δηλαδή τη μείωση των επιβλαβών συνεπειών. Χρειάζεται μια ολιστική αντιμετώπιση και σ' αυτό τον τομέα έχουμε καταθέσει ολοκληρωμένες προτάσεις οι οποίες νομίζουμε ότι αν εφαρμοστούν θα έχουμε απτά αποτελέσματα και τις οποίες δεν τις έχουμε βέβαια ανακαλύψει εμείς, έχουμε δει τι γίνεται διεθνώς και έχουμε στις προτάσεις μας υιοθετήσει βέλτιστες πρακτικές.

Δεν διεκδικούμε προφανώς ότι είμαστε ούτε τέλειοι, ούτε αλάνθαστοι, θεωρούμε όμως ότι αυτά που σας ανέφερα μπορούν να αποδείξουν ότι δεν παραμείναμε άπρακτοι, δεν παραμείναμε  στάσιμοι, δεν διστάσαμε να λάβουμε δύσκολες αποφάσεις και ότι βαδίζουμε προς τη σωστή κατεύθυνση με σταθερά βήματα. Σας ευχαριστώ πολύ.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής - Γ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Προϊστάμενός σας Υπουργός είναι ο Υπουργός Οικονομικών; Αυτός σας έχει ζητήσει τις Εκθέσεις ή κάνετε άλλες Ειδικές Εκθέσεις στον Υπουργό για τη δράση σας;

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΡΑΓΡΗΓΟΡΙΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων): Με τον Υπουργό ως θεσμικοί σύμβουλοι της πολιτείας ενημερώνουμε για οποιαδήποτε ενέργειά μας και στέλνουμε τις προτάσεις μας και προφανώς έχουμε και τακτική επικοινωνία, τόσο ως προς το έσοδα του δημόσιου όσο και ως προς τις ενέργειές μας. Θεσμικά υποχρεωτικά γίνεται αυτή η επικοινωνία και την επιδιώκουμε και εμείς.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής - Γ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Η Αρχή ποτέ συγκροτήθηκε και αν έχετε τα στοιχεία των προηγούμενων ετών, για να δούμε τι τζίρους είχαν τα τυχερά παίγνια στο διαδίκτυο.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΡΑΓΡΗΓΟΡΙΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων): Η Αρχή νομοθετικά συγκροτήθηκε το 2011, ωστόσο συγκροτήθηκε τα επόμενα χρόνια, αν θυμάμαι καλά το έτος 2013 ήταν η πρώτη φορά . Προφανώς υπάρχουν και θα ήθελα να τα καταθέσω στα πρακτικά και να σας τα αποστείλω πλήρη οικονομικά στοιχεία. Αυτά είναι τα στατιστικά στοιχεία της ελληνικής αγοράς τυχερών παιγνίων έτος 2017 και πίσω και τα οποία θα είναι μέρος της Έκθεσης Πεπραγμένων η οποία ολοκληρώνεται…

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ:  Τα πίσω είχαν εξεταστεί στην Έκθεση του 2014. Όταν έγινε συνεδρίαση για την Έκθεση του 2014, είχε όλα τα στοιχεία από το 2011 μέχρι το 2014.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής - Γ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ναι άλλα μας ενδιαφέρει τώρα να δούμε ότι αυτή η συνεχής αύξηση, μεγάλη αύξηση, των τελευταίων χρόνων, από πού είχε ξεκινήσει η εκκίνηση, σε τι ποσά και που έφτασε για να καταλάβουμε.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΡΑΓΡΗΓΟΡΙΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων): Σας είπα χαρακτηριστικά κάποια ποσά, κα Πρόεδρε, τα οποία δείχνουν…

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ:  Αυτό αφορούσε το διαδικτυακό στοίχημα.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής - Γ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ναι, ναι, αυτό με ενδιαφέρει γιατί εκεί είναι απροστάτευτοι οι παίχτες.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΡΑΓΡΗΓΟΡΙΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων): Το διαδικτυακό στοίχημα είχε τη μεγαλύτερη αν θέλετε έλλειψη θεσμικού πλαισίου και παρόλα αυτά προφανώς εμείς εδώ και χρόνια αλλά και οι προηγούμενες διοικήσεις, θέλω να το πω αυτό γιατί όπως σας είπα δεν χτίζουμε από το μηδέν εδώ πέρα είχαν γίνει σοβαρές προσπάθειες.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ:  Και εσείς ήσασταν στη διοίκηση από το 2015, δεν ήσασταν βέβαια επικεφαλής.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΡΑΓΡΗΓΟΡΙΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων): Το είχα πει και την προηγούμενη φορά ότι και ο κ. Γιαννακόπουλος πήρε ένα ΦΕΚ, έστησε μια Επιτροπή, είναι σοβαρές ενέργειες αυτές. Ήταν σωστή η δημιουργία της Επιτροπής πρώτον και δεύτερον, προφανώς υπήρξε ένα ΦΕΚ και ο πρώτος Πρόεδρος κατάφερε και έστησε μια Αρχή. Όλα αυτά τα έχω πει και προφανώς χρειάζεται να υπάρχει συνέχεια της διοίκησης για να έχουμε αποτελέσματα. Εμείς πατήσαμε πάνω σε αυτά. Προφανώς σας είπα βέβαια ότι στα οργανωτικά ζητήματα η ΕΕΠ στήθηκε γιατί έπρεπε να στηθεί πολύ γρήγορα, με αποσπασμένους. Είναι μια εκκρεμότητα που υπάρχει ακόμη και σήμερα και το κουβαλάμε ακόμη και βέβαια αν συνεχίσει αυτό και δεν ολοκληρωθεί η δομή θα βρεθούμε σε αδιέξοδο και δεν θα μπορούμε να ανταποκριθούμε στα καθήκοντά μας.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ:  Τι αδιέξοδα; Από τους 94 που έχετε οι μισοί ζητούν να πάνε πίσω στις υπηρεσίες τους ή φύγουν από την Επιτροπή.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής - Γ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Νιώθουν ανασφάλεια οι εργαζόμενοι και θέλουν να πάνε σε κάποιο φορέα; Φοβούνται μήπως καταργηθεί αυτή η Αρχή;

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΡΑΓΡΗΓΟΡΙΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων): Οι εργαζόμενοι θέλουν να μεταταχθούν, έχουν κάνει αιτήσεις μετάταξης. Έχουν ζητήσει οι εργαζόμενοι μας να μεταταχθούν. Αυτό είναι ένα μόνιμο αίτημα της Επιτροπής. Όσο όμως υπάρχει διαρροή του προσωπικού και δεν ολοκληρώνονται οι μετατάξεις, δεν φτιάχνεται και ένα ασφαλές πλαίσιο για τους εργαζόμενους, μέσα από την κινητικότητα, τη διαδικασία που υπάρχει, βρίσκουν άλλες ευκαιρίες και πηγαίνουν σε άλλους φορείς. Για παράδειγμα να σας επισημάνω ότι πολλοί εργαζόμενοί μας έχουν οργανική θέση εκτός της Περιφέρειας Αττικής, δηλαδή είναι σε υπηρεσίες που είναι σε  επαρχιακές πόλεις. Αυτοί οι εργαζόμενοι, αν δεν ολοκληρωθούν οι δικές μας διαδικασίες, παρότι θα ήθελαν να μείνουν σε μας, επιλέγουν να κάνουν αίτηση μετάταξης σε άλλους φορείς που είναι στην Αθήνα και όταν ολοκληρώνεται με βάση την κινητικότητα αυτή η διαδικασία προφανώς ακόμη και αν ήθελαν να μείνουν επιλέγουν αυτό το οποίο λύνει ένα βασικό τους πρόβλημα. Υπάρχουν όμως και άλλες περιπτώσεις που για τους δικούς τους λόγους …

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ:  Είναι το πιο σημαντικό πρόβλημα που έχετε αυτή τη στιγμή.

Κυρία Πρόεδρε, για να απαντήσω στο ερώτημά σας μια κουβέντα μόνο. Λόγω της κρίσης και των μνημονίων από το 2010 ο τζίρος πέφτει κατακόρυφα, δηλαδή ξεκίνησε από 8 δισ. αν δεν απατώμαι και έχει πάει στα 6 δισ. και τώρα έχει πάει στα 5 δισ. και πάει για τα 4 δισ.. Πέφτει κατακόρυφα και είναι λογικό  και φυσιολογικό  αυτό, λόγω της κρίσης να πέφτει ο τζίρος. Για τον τζίρο μιλήσατε έτσι δεν είναι;

Ο κ. Τραγάκης, έχει το λόγο.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Εγώ θα ξεκινήσω με δύο παρατηρήσεις και θα φτάσω και στις ερωτήσεις.

Η πρώτη μου παρατήρηση έχει να κάνει με το ότι έχει γίνει πολύ μεγάλη συζήτηση για τον παράνομο τζόγο. Η συζήτηση έχει οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι ο παράνομος τζόγος είναι όσο και ο νόμιμος. Στον παράνομο τζόγο δεν υπάρχει καμία προστασία για τους παίχτες, κανένας έλεγχος για αυτούς που παίζουν και δεν υπάρχει κανένα έσοδο για το δημόσιο.

Έγινε κάποια προσπάθεια, πράγματι, για να παταχθεί ο παράνομος τζόγος. Δυστυχώς, όμως, τα αποτελέσματα δεν ήταν και τόσο ενθαρρυντικά γιατί ο διαδικτυακός τζόγος δεν μπορεί σχεδόν καθόλου να ελεγχθεί. Δεν μπορεί να ελεγχθεί, δηλαδή, πώς παίζεται, ποιοι παίρνουν τα κέρδη και εάν παίρνουν τα κέρδη, γιατί υπήρξαν και πάρα πολλές καταγγελίες ότι δεν παίρνουν τα κέρδη μέσω του διαδικτυακού τζόγου. Επομένως, αυτές τις δραστηριότητες θα πρέπει να τις εντοπίσουμε και να τις περιορίσουμε.

Η δεύτερη παρατήρηση έχει να κάνει με τα VLTs και τη διαιτησία. Υπήρχε μια προσφυγή του ΟΠΑΠ, που ζητούσε περίπου 1 δισεκατομμύριο αποζημίωση.

Τι έχει γίνει αυτό το θέμα, έχει προχωρήσει και ολοκληρωθεί η δικαστική διαδικασία;

Εάν έχει ολοκληρωθεί, τι αποτελέσματα έχει;

 Αυτό είναι κάτι το πολύ σημαντικό, γιατί υπάρχει μια δικαστική εκκρεμότητα.

Είχα ρωτήσει και την προηγούμενη φορά για το εισιτήριο εισόδου στα καζίνο. Θέλω να μου δώσετε μια απάντηση γι' αυτό και τι αποτελέσματα έφερε.

Πράγματι, ο παράνομος τζόγος ο επίγειος, στερεί κάθε χρόνο από τα δημόσια ταμεία πάνω από 150 - 200 εκατομμύρια. Αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο ποσό. Από έρευνα έχει διαπιστωθεί ότι οι Έλληνες δαπανούν περίπου το 1% του Α.Ε.Π., δηλαδή 1,9 δισεκατομμύρια, για τον τζόγο. Αυτά, δε, είναι στοιχεία του 2017. Έχει γίνει, μάλιστα, σύγκριση με άλλες χώρες στις οποίες το ποσοστό είναι κάτω από το 0,8%.

Αυτό σημαίνει ότι η κρίση, εκτός του γεγονότος ότι δημιουργεί πολλά προβλήματα και πέφτουν και τα έσοδα του νόμιμου τζόγου, δημιουργεί, μέσω του παράνομου τζόγου, αφαιμάξεις από το εισόδημα του κάθε Έλληνα.

Θα ήθελα να ρωτήσω κάτι και για το καζίνο. Όπως ξέρετε, η αναθέτουσα αρχή δεν είστε εσείς αλλά το Υπουργείο Οικονομικών. Μάλιστα σας είχα ρωτήσει τότε αν μπορείτε και είπε ο κ. Τσακαλώτος ότι είναι δική του αρμοδιότητα να αναθέσει. Εσείς, βέβαια, είστε η αρμόδια αρχή για τη διενέργεια της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων. Είναι δική σας αρμοδιότητα αυτή.

Ένα από τα κριτήρια αξιολόγησης είναι η σχέση τιμής και ποιότητας. Θα ήθελα να σας παρακαλέσω να μου κάνετε μια αναφορά σε ό,τι αφορά αυτό το θέμα, το θέμα σχέσης τιμής και ποιότητας, γιατί δημιουργεί πολλά ερωτηματικά. Ερωτηματικά που οδηγούν, ίσως, σε άλλες σκέψεις.

Το ερώτημα που έθεσε η κ. Κεφαλογιάννη, που είναι πολύ σημαντικό, είναι η προστασία των ανηλίκων. Είχε γίνει κάποια προσπάθεια για τον τηλεοπτικό τζόγο, δηλαδή τα τυχερά παίγνια που παίζονται μέσω της τηλεόρασης, κάτι που έχει περιοριστεί στο ελάχιστο τώρα, δεν έχει περιοριστεί όμως η δυνατότητα των ανηλίκων να προσφεύγουν σε διαδικτυακούς τόπους παράνομου στοιχήματος. 

Τι νομοθετικές ρυθμίσεις πρέπει να έρθουν, γιατί, πράγματι, τη μαύρη λίστα δεν είστε εσείς αρμόδιοι να την ελέγξετε;

Κυρία Πρόεδρε, εδώ υπάρχει το περίεργο ότι δεν είναι αρμόδιοι να ελέγξουν τον παράνομο τζόγο, είναι η αστυνομία. Είναι οι αστυνομικές αρχές εκείνες οι οποίες έχουν την υποχρέωση και την αρμοδιότητα να ελέγξουν τον παράνομο τζόγο.

Μάλιστα, από στοιχεία της αστυνομίας, βγήκε ότι περίπου 29.000 άνθρωποι συνελήφθησαν την τελευταία δεκαετία για παράνομο τζόγο όλων των ειδών. Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής – Γ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Αυτό είναι για τις χαρτοπαικτικές λέσχες. Αυτό είναι το σύνηθες και τα βλέπαμε στο αυτόφωρο.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ: Όλα, ότι είναι παράνομο. Όπως ξέρετε, ο παράνομος τζόγος οδηγεί παντού.

Θα επιμείνω, όμως, στο ερώτημα για το καζίνο στο Ελληνικό, σας παρακαλώ.

 

Ευχαριστώ πολύ.

 

Print
1757 Rate this article:
No rating
Όροι χρήσηςΠολιτική ΑπορρήτουCopyright 2024 ΙΩΑΝΝΗΣ Π. ΤΡΑΓΑΚΗΣ
Επιστροφή πάνω